درجة توافر الذكاء العاطفي لدى مديرات مدارس الطفولة المبكرة من وجهة نظر المعلمات بالمدينة المنورة | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 22, Issue 51, August 2025, Page 73-92 PDF (267.88 K) | ||||
Document Type: بحوث ودراسات | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2025.446853 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
عهودفهد غضيان البلوي* 1; راندا محمد المغربي ![]() | ||||
1باحثة ماجستير بقسم الطفولة المبكرة- كلية علوم الانسان والتصاميم - جامعة الملك عبد العزيز | ||||
2استاذ مشارك بقسم الطفولة المبكرة - كلية علوم الانسان والتصاميم | ||||
Abstract | ||||
يهدف البحث إلى الكشف عن درجة توفر الذكاء العاطفي لدى مديرات مدارس الطفولة المبكرة من وجهة نظر المعلمات بالمدينة المنورة، ولتحقيق هدف البحث استند على المنهج الوصفي، وذلك عن طريق استخدام مقياس الذكاء العاطفي لمديرات مدارس الطفولة المبكرة من وجهة نظر المعلمات مقسمة على ثلاثة أبعاد: )الوعي بالذات، إدارة الانفعالات، التعاطف(، وتكونت عينة البحث من ) 351 ( معلمة من معلمات مدارس الطفولة المبكرة للفصل الدراسي الثاني ) 1445 ه(،وتوصل البحث إلى عدة نتائج، أهمها: درجة توفر الذكاء العاطفي لدى مديرات مدارس الطفولة المبكرة من وجهة نظر المعلمات جاءت بدرجة )عالية جدًا( ، كما وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ) 0.05 ( بين متوسطات درجات تقدير أفراد عينة البحث لدرجة توفر الذكاء العاطفي لدى مديرات مدارس الطفولة المبكرة تعزى لمتغيري )المؤهل العلمي، سنوات الخبرة(. This study aimed to reveal the degree of emotional intelligence availability among early childhood school’s principals from the perspectives of teachers in Al Madinah Al Munawaroh. To achieve the study objective, the descriptive analytical approach was used, through using the emotional intelligence scale for early childhood schools principals from the perspective of teachers divided into three variables: (self-awareness, emotion management, empathy). The study sample consisted of (351) early childhood teachers for the second semester (1445 AH). The study reached several results, the most important of which are: The degree of availability of emotional intelligence among early childhood schools principals from the perspective of teachers came at a (very high) degree. Results also showed that there were no statistically significant differences at the significance level (0.05) between the means of the estimation scores of the individuals of the study sample for the degree of availability of emotional intelligence among early childhood schools principals attributed to the variables (academic qualification, years of experience). | ||||
Keywords | ||||
الذكاء العاطفي؛ المديرات؛ مدارس الطفولة المبكرة Keywords: Emotional intelligence; Principals; Early Childhood Schools | ||||
Statistics Article View: 9 PDF Download: 4 |
||||