فاعلية مجلة إلكترونية لتنمية المهارات الحياتية لدى الأطفال المعاقين سمعيا The Effectiveness of an online Magazine in Developing Life Skills among Hearing-Impaired Children" | ||||
المجلة العلمية لعلوم التربية النوعية | ||||
Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 11 August 2025 | ||||
Document Type: أبحاث علمیة | ||||
DOI: 10.21608/sjsep.2025.409373.1321 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
حنان فتحي ![]() | ||||
1كليه التربيه النوعيه | ||||
2أستاذ الصحافه المساعد - قسم الإعلام التربوي كلية التربية النوعية- جامعة طنطا | ||||
3أستاذ الإذاعة والتليفزيون المساعد- قسم الإعلام التربوي كلية التربية النوعية – جامعة طنطا | ||||
Abstract | ||||
يسعى البحث الحالي إلى التعرف على فاعليه مجله أطفال الكترونيه تحت مسمي ( تواصل ) علي تنميه المهارات الحياتيه لدى الاطفال اذوى الاحتياجات الخاصه من فئه المعاقين سمعيا ، يعد من البحوث شبه التجريبيه ، اعتمد على أداة الاستبيان لجمع البيانات من عينة قوامها (35) مفردة من الاطفال ضعاف السمع . وتوصل البحث إلى عدة نتائج من ضمنها هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين معدلات تعرض عينة البحث للمجله في القياس القبلي والبعدى . وجدت فروق ذات دلالة إحصائية بين المتغيرات الديموجرافية للمبحوثين (النوع) ومعدل تعرض للمجله الالكترونيه وجود علاقة ارتباطية دالة موجبة بين المهارات الحياتية لدى الأطفال ذوي الإحتياجات الخاصة (المعاقين سمعيا) (ككل) وكل بعد من أبعادها (مهارة حل المشكلات، مهارة التواصل الإجتماعي، مهارة الاعتماد علي النفس، مهارة التعاون، مهارة اتخاذ القرار). يحقق بناء مجلة (تواصل ) الالكترونية للاطفال المعاقين سمعيا من حيث الشكل والمضمون درجة قبول لدي المتخصصين في لتنمية المهارات الحياتية لدى الأطفال ذوي الإحتياجات الخاصة (المعاقين سمعيا). The current research aims to explore the effectiveness of an electronic children's magazine titled "Tawasul" in developing life skills among children with special needs from the category of hearing-impaired individuals. This study is considered a quasi-experimental research and relied on a questionnaire as a data collection tool, targeting a sample of 35 hearing-impaired children. The research revealed several findings, including the existence of statistically significant differences between the pre- and post-exposure measurements of the children's engagement with the magazine. There were statistically significant differences related to the demographic variables of the participants (such as gender) and their level of exposure to the electronic magazine. A significant positive correlation was found between life skills in children with special needs (hearing-impaired) as a whole, and each of the individual skill dimensions (problem-solving skills, social communication skills, self-reliance, cooperation skills, and decision-making skills). The design and content of the Tawasul electronic magazine for hearing-impaired children received a high level of approval from specialists regarding its suitability for developing life skills in this target group. The study also highlighted an increased motivation and engagement among children when interacting with the magazine’s multimedia elements, which contributed to better learning outcomes. Feedback from educators and parents confirmed that the magazine helped reinforce practical behaviors and fostered independence among the participating children. | ||||
Keywords | ||||
مجله الاطفال الالكترونيه; المهارات الحياتيه; الاطفال المعاقين سمعيا online children's magazine; Life skills; Hearing-Impaired Children | ||||
Statistics Article View: 24 |
||||