فاعلية برنامج مقترح في أخلاقيات مهنة التعليم لتنمية التفكير الأخلاقي وخفض الاتجاه نحو الغش الأكاديمي لدي الطلاب المعلمين بكلية التربية جامعة أسيوط | ||||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||||
Volume 31, Issue 6.2, June 2025, Page 531-592 PDF (1.41 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsu.2025.447082 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
نادية عبد الجواد محمد حسين* | ||||
مدرس المناهج وطرق التدريس -كلية التربية -جامعة أسيوط | ||||
Abstract | ||||
هدف البحث الحالي إلى التعرف علي فاعلية برنامج مقترح في " أخلاقيات مهنة التعليم " لتنمية التفكير الأخلاقي وخفض الإتجاه نحو الغش الأكاديمي لدي الطلاب المعلمين بكلية التربية جامعة أسيوط، وذلك على عينة بلغت 80 طالب وطالبة من طلاب الفرقة الثالثة شعبة علم النفس وتم تقسيم الطلاب عشوائيا لمجموعتين تجريبية وضابطة كل مجموعة قوامها (40) طالب طالبة ، ولتحقيق أهداف البحث استخدمت الباحثة مقياس التفكير الأخلاقي ومقياس الإتجاه نحو الغش الأكاديمي، وجاءت نتائج البحث مشيرة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات طلاب المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي علي مقياس التفكير الأخلاقي لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات طلاب المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي علي مقياس الإتجاه نحو الغش الأكاديمي لصالح المجموعة التجريبية ، مما يدل علي فاعلية البرنامج المقترح في "أخلاقيات مهنة التعليم " والذي خضع له طلاب المجموعة التجريبية في تنمية التفكير الأخلاقي وخفض الإتجاه نحو الغش الأكاديمي لدي الطلاب المعلمين بكلية التربية جامعة أسيوط. Abstract : The aim of the current research was to identify the effectiveness of a proposed program on " teacher and teaching ethics "developing moral thinking and reducing the tendency towards academic cheating" among student teachers at the Faculty of Education, Assiut University.. The research sample consisted of ( 80 ) male and female students from the third year of the Psychology Department. , and distributed randomly into two equal groups, an experimental group and one control Group,each one (40) students. To achieve the research objectives, the researcher used a moral thinking scale and a scale of attitudes towards academic cheating. The results of the study indicated the presence of statistically significant differences between the average scores of students in the experimental group and the control group in the post-test on the moral thinking scale in favor of the experimental group. There were also statistically significant differences between the average scores of students in the experimental group and the control group in the post-test on the attitude towards academic cheating scale in favor of the experimental group. This indicates the effectiveness of the proposed program on teacher and teaching ethics, which the students in the experimental group underwent, in developing moral thinking and reducing the tendency towards academic cheating among student teachers at the Faculty of Education, Assiut University | ||||
Keywords | ||||
Keywords: proposed program؛ Ethics of the teaching؛ moral thinking؛ cheating Academic؛ student teacher. برنامج مقترح; أخلاقيات مهنة التعليم; التفكير الأخلاقي; الغش الأكاديمي; الطالب المعلم | ||||
Statistics Article View: 12 PDF Download: 11 |
||||