فاعلية بيئة تعلم إلكترونية قائمة على النظرية التواصلية لتنمية العمق المعرفي ومهارات إدارة الأعمال الإلكترونية لدى طلاب التعليم الثانوي الفني التجاري. The Effectiveness of an E-Learning Environment Based on the Communicative Theory in Developing Deep Knowledge and E-Business Management Skills Among Technical Commercial Secondary Education Students | ||||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||||
Volume 31, Issue 6.1, June 2025, Page 11-65 PDF (1.8 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsu.2025.447110 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
أسماء عبد الراضي محمد حامد* ; محمد محمود الجندي1; وائل رمضان عبد الحميد2; حنان السيد عبد الرحمن3 | ||||
1أستاذ المناهج وطرق التدريس رئيس قسم المناهج وطرق التدريس كلية التربية – جامعة حلوان | ||||
2أستاذ تكنولوجيا التعليم وكيل كلية التربية لشئون التعليم والطلاب كلية التربية – جامعة حلوان | ||||
3أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم التجارية بكلية التربية – جامعة حلوان | ||||
Abstract | ||||
هدفت هذه الدراسة إلى قياس فاعلية بيئة تعلم إلكترونية قائمة على النظرية التواصلية في تنمية العمق المعرفي ومهارات إدارة الأعمال الإلكترونية لدى طلاب التعليم الثانوي الفني التجاري. ولتحقيق هذا الهدف، تم إعداد قائمة شاملة تتضمن المعارف والمهارات الأساسية في مجال إدارة الأعمال الإلكترونية، والتي استند إليها تصميم بيئة التعلم الإلكترونية وفق مبادئ النظرية التواصلية، إضافة إلى إعداد كتاب الطالب ودليل المعلم المخصصين لدعم بيئة التعلم الإلكترونية المصممة، واعتمدت الدراسة على المنهج شبه التجريبي، حيث تم تطبيق التجربة على عينة مكونة من 30 طالبة من طلاب الصف الأول الثانوي الفني التجاري، تمثل المجموعة التجريبية، و تضمنت أدوات الدراسة اختبار العمق المعرفي واختبار مهارات إدارة الأعمال الإلكترونية ، وتم تطبيق أدوات الدراسة قبليًا وبعديًا على المجموعة التجريبية لقياس مدى التحسن في الأداء، وأظهرت نتائج التحليل الإحصائي وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات الطالبات في التطبيق القبلي والتطبيق البعدي، وذلك لصالح التطبيق البعدي، مما يشير إلى الأثر الإيجابي لبيئة التعلم الإلكترونية في تنمية العمق المعرفي ومهارات إدارة الأعمال الإلكترونية، وبناءً على هذه النتائج، أوصت الدراسة بضرورة إدراج مقرر متخصص في إدارة الأعمال الإلكترونية ضمن مناهج التعليم الفني التجاري، بحيث يغطي الجوانب التقنية والإدارية والتسويقية بما يتماشى مع متطلبات سوق العمل الرقمي. كما أكدت الدراسة على أهمية تدريب المعلمين على توظيف النظرية التواصلية في التدريس، بالإضافة إلى تعزيز استخدام الأدوات الرقمية الحديثة في العملية التعليمية لتحقيق تجربة تعلم أكثر فاعلية. This study aimed to assess the effectiveness of an electronic learning environment based on the communicative theory in developing deep knowledge and e-business management skills among technical commercial secondary school students. To achieve this objective, a comprehensive list of essential knowledge and skills in e-business management was prepared, serving as the foundation for designing the e-learning environment according to the principles of the communicative theory. Additionally, a student textbook and a teacher’s guide were developed to support the designed learning environment. The study adopted a quasi-experimental approach, where an experiment was conducted on a sample of 30 first-year technical commercial secondary school students, representing the experimental group. The study tools included a deep knowledge test and an e-business management skills test, both of which were administered to the experimental group before and after the intervention to measure performance improvement. Statistical analysis of the results revealed significant differences at the (0.05) level between the students’ pre-test and post-test scores, favoring the post-test, indicating the positive impact of the e-learning environment on developing deep knowledge and e-business management skills. Based on these findings, the study recommended the integration of a specialized e-business management course into the technical commercial education curriculum, covering technical, administrative, and marketing aspects aligned with the requirements of the digital labor market. The study also emphasized the importance of training teachers on applying the communicative theory in teaching, as well as enhancing the use of modern digital tools in the educational process to create a more effective learning experience. | ||||
Keywords | ||||
(بيئة التعلم الإلكتروني، النظرية التواصلية، العمق المعرفي، إدارة الأعمال الإلكترونية، التعليم الفني التجاري). (E-learning environment; Communicative theory; Deep knowledge; E-business management; Technical commercial education) | ||||
Statistics Article View: 9 PDF Download: 5 |
||||