حيوية الضمير لدى طلاب المرحلة الثانوية المتفوقين دراسياً في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية | ||||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||||
Volume 31, Issue 6.1, June 2025, Page 209-262 PDF (1.63 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsu.2025.447122 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
مونيكا عوني ابراهيم جريس* 1; سلوى محمد عبد الباقي2; فاطمة الزهراء محمد المصري3 | ||||
1معيدة بقسم الصحة النفسية | ||||
2أستاذ الصحة النفسية كلية التربية - جامعة حلوان | ||||
3أستاذ الصحة النفسية المساعد كلية التربية – جامعة حلوان | ||||
Abstract | ||||
هدفت الباحثة من خلال البحث الحالى إلى التعرف على دلالة الفروق فى حيوية الضمير فى ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية مثل النوع ( ذكور – إناث ) ، و مستوى تعليم الأب و الأم ( متوسط – عالى ) ، و الصف الدراسي ( الأول – الثاني – الثالث ) الثانوي ، و نوع المدرسة ( حكومية – لغات ) وتكونت عينة البحث الحالى من ( 151 ) طالب و طالبة من طلاب المرحلة الثانوية المتفوقين دراسياً فى العام الدراسى ( 2024 – 2025 ) بمتوسط عمرى تراوحت أعمارهم الزمنية بين (15-18) سنة، ومتوسط عمري (17.34) سنة وانحراف معياري (0.799) ، وقامت الباحثة بإعداد مقياس حيوية الضمير، كما قامت الباحثة بالتحليل الإحصائى للفقرات والتحقق من الخصائص السيكومترية للمقياس ، ثم تطبيق المقياس على عينة البحث وتوصلت الباحثة من خلال البحث الحالى إلى مجموعة من النتائج وهى أنه توجد فروق دالة إحصائياً فى كل من متغير النوع فى اتجاه الذكور فى بعدى ( المثابرة والشعور بالواجب ) بينما لا توجد فروق فى بعدي ( الإنضباط الذاتى وضبط الانفعالات ) ، ومستوى تعليم الأب فى اتجاه التعليم العالى بينما لا يوجد فروق فرق فى بعد الانضباط الذاتى، والصف الدراسى ، بينما لا توجد فروق دالة إحصائياً فى متغيري (مستوى تعليم الأم ، نوع المدرسة). The researcher aimed through the current research to identify the significance of differences in the vitality of conscience in light of some demographic variables such as gender (males - females), the level of education of the father and mother (medium - high), the academic grade (first - second - third) of secondary school, and the type of school (government - languages) and the current research sample consisted of (151) male and female high school students who excelled academically in the academic year (2024-2025) with an average age ranging between (15-18) years, an average age of (17.34) years and a standard deviation of (0.799). The researcher prepared a scale of conscience vitality, and the researcher also conducted a statistical analysis of the paragraphs and verified the psychometric properties of the scale. Then the scale was applied to the research sample and the researcher reached through the current research to a set of results, namely that there are statistically significant differences in each of the gender variable in the direction of males in the dimensions (perseverance and sense of duty), while there are no differences in the dimensions (self-discipline and emotional control), and the level of the father’s education in the direction of higher education, while there are no differences in the dimension of self-discipline, and the academic grade. While there are no statistically significant differences in the variables (mother’s education level, type of school). | ||||
Statistics Article View: 10 PDF Download: 5 |
||||