التحديات التي تواجهها معلمات مدارس الطفولة المبكرة في تدريس الأطفال الذكور بمدينة حائل | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 22, Issue 51, August 2025, Page 93-124 PDF (274.08 K) | ||||
Document Type: بحوث ودراسات | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2025.447174 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
بدور دابس الرشيدي ![]() | ||||
1ماجستير تعليم وتعلم بالطفولة المبكرة - جامعة الملك عبد العزيز | ||||
2أستاذ مساعد تعليم الطفولة المبكرة - جامعة الملك عبد العزيز | ||||
3أستاذ تربية وتعليم الطفولة المبكرة - جامعة الملك عبد العزيز | ||||
Abstract | ||||
نظرا لأهمية قيام المعلمات بتدريس الطلاب الذكور خلال مرحلة الطفولة المبكرة، حسب النظريات والدراسات العلمية ولحداثة هذه التجربة في ميدان تعليم الطفولة المبكرة بالمملكة العربية السعودية، هدف هذا البحث إلى الكشف عن التحديات التي تواجهها معلمات مدارس الطفولة المبكرة الحكومية بمدينة حائل والتي تتعلق بالطلاب وأولياء الأمور وأتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي عن طريق أداة الاستبانة والتي تكونت من ) 16 ( عبارة موزعة على مجاليّ الطلاب وأولياء الأمور وبعد تطبيق الاستبانة وتجميعها تم تفريغها في جداول الحصر التكرارات ومعالجة بياناتها إحصائيًا وتكونت عينة الدراسة من) 316 ( معلمة في مدارس الطفولة المبكرة الحكومية ،كشفت نتائج الدارسة أن التحديات التي تواجهها معلمات الطفولة المبكرة والمتعلقة بالطلاب جاءت بدرجة استجابة )مرتفعة( وكذلك التحديات التي تواجهها المعلمات والتي تتعلق بأولياء الأمور كانت درجة الاستجابة )مرتفعة( وبناء على توصلت له الدراسة من نتائج وضعت عدد من التوصيات ومن ضمنها: •تقليل أعداد الطلاب الذكور في الصف الواحد مما يسهل على المعلمات ضبط الصف واستخدام الأساليب والاستراتيجيات التعليمية المختلفة و تفريغ المعلمات لعملية تدريس الطلاب الذكور والأخذ برغبتهن في ذلك وتطوير عملية التواصل مع أولياء الأمور من خلال وسائل متعددة مثل اللقاءات عن بعد في أيام العطل الأسبوعية. Given the importance of female teachers educating male students during early childhood, according to theories and scientific studies, and considering the novelty of this experience in the field of early childhood education in the Kingdom of Saudi Arabia, this research aimed to reveal the challenges faced by female teachers in public early childhood schools in Hail related to students and parents. The study adopted a descriptive analytical approach through a questionnaire tool consisting of 16 statements distributed to both students and parents. After applying and collecting the questionnaire, the data was organized into frequency tables and statistically processed. The study sample comprised 316 female teachers in public early childhood schools. The results revealed that the challenges faced by early childhood teachers regarding students received a high response level, as did the challenges related to parents. Based on the findings, the study presented several recommendations, including: - Reducing the number of male students in each class, which would facilitate teachers in managing the classroom and using various educational methods and strategies, allowing them to focus on teaching male students while considering their preferences. - Enhancing communication with parents through various means, such as remote meetings during weekends. | ||||
Keywords | ||||
التحديات؛ معلمات الطفولة المبكرة؛ الطلاب الذكور؛ مدارس الطفولة المبكرة؛ تأنيث التعلم Keywords: challenges; early childhood teachers; male students; early childhood schools; feminization of learning | ||||
Statistics Article View: 5 PDF Download: 2 |
||||