الخصائص السيكومترية لمقياس التواصل الاجتماعي لدى التلاميذ ذوي اضطراب طيف التوحد بمرحلة التعليم الأساسي في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية . | ||||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||||
Volume 31, Issue 6.3, June 2025, Page 734-789 PDF (1.85 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsu.2025.447427 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
سارة على عبد المهدي* ; وفاء محمد عبد الجواد* 1; سارة عاصم رياض* 2; هدى عصام عبد الوهاب* 3 | ||||
1أستاذ الصحة النفسية كلية التربية – جامعة حلوان | ||||
2أستاذ الصحة النفسية المساعد كلية التربية – جامعة حلوان | ||||
3مدرس الصحة النفسية كلية التربية – جامعة حلوان | ||||
Abstract | ||||
هدف البحث الحالي إلي إعداد مقياس التواصل الاجتماعي لدي أطفال اضطراب طيف التوحد ، والتحقق من خصائصه السيكومترية ، وقد تألفت العينة من (150) تلميذًا وتلميذة من أطفال اضطراب طيف التوحد، وتراوحت أعمارهم الزمنية بين (6-15) عاماً، وبمتوسط عمري (11.30) عاماً وانحراف معياري (2.237)، وبواقع (79 ذكوراً، 71 إناثاً) ، وطبقت الباحثة مقياس التواصل الاجتماعي ، وأشارت النتائج عن: لا يوجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات التلاميذ والتلميذات ذوي اضطراب طيف التوحد بمرحلة التعليم الأساسي في الدرجة الكلية لمقياس التواصل الاجتماعي، وبعدي (التواصل البصري، الاستجابة التفاعلية)، توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات التلاميذ والتلميذات ذوي اضطراب طيف التوحد في بعد ممارسة الكلام لصالح التلميذات، وفي بعد التواصل السمعي لصالح التلاميذ، لا يوجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات التلاميذ ذوي اضطراب طيف التوحد البسيط والمتوسط في الدرجة الكلية لمقياس التواصل الاجتماعي وأبعاده الفرعية ،وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات التلاميذ ذوي اضطراب طيف التوحد بالمرحلتين الابتدائية والإعدادية في بعدي (ممارسة الكلام، الاستجابة التفاعلية) لصالح تلاميذ المرحلة الإعدادية، و يوجد فرق دال إحصائيًا في بعد التواصل السمعي لصالح تلاميذ المرحلة الابتدائية، لا توجد فروق دالة إحصائيًا في الدرجة الكلية لمقياس التواصل الاجتماعي وبعد التواصل البصري تُعزى لاختلاف المرحلة التعليمية (الابتدائية، الإعدادية)،لا توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات التلاميذ ذوي اضطراب طيف التوحد في الدرجة الكلية لمقياس التواصل الاجتماعي وأبعاده الفرعية تبعًا لاختلاف المستوى الاقتصادي للأسرة (دون المتوسط، متوسط)،وتم تقديم بعض التوصيات والبحوث المقترحة The current research aims to prepare a social communication scale for children with autism spectrum disorder, and to verify its psychometric properties. The sample consisted of (150) male and female students with autism spectrum disorder, and their ages ranged between (6-15) years, with an average age of (11.30) years and a standard deviation of (2.237), with (79 males, 71 females). The researcher applied the social communication scale, and the results indicated that there were no statistically significant differences between the average scores of male and female students with autism spectrum disorder in the basic education stage in the total score of the social communication scale, and its dimensions (visual communication, interactive response), while there were statistically significant differences between the average scores of male and female students with autism spectrum disorder in the dimension of practicing speech in favor of female students, and in the dimension of auditory communication in favor of male students. There were no statistically significant differences between the average scores of students with simple and moderate autism spectrum disorder in the total score of the social communication scale and its dimensions. Sub-dimensions (speech practice, visual communication, auditory communication, interactive response), there are statistically significant differences between the average scores of students with autism spectrum disorder in the primary and preparatory stages in the dimensions (speech practice, interactive response) in favor of preparatory stage students, while there is a statistically significant difference in the auditory communication dimension in favor of primary stage students, while there are no statistically significant differences in the total score of the social communication scale and the visual communication dimension attributed to the difference in the educational stage (primary, preparatory), there are no statistically significant differences between the average scores of students with autism spectrum disorder in the total score of the social communication scale and its sub-dimensions (speech practice, visual communication, auditory communication, interactive response) according to the difference in the economic level of the family (below average, average). | ||||
Keywords | ||||
الخصائص السيكومترية ، التواصل الاجتماعي، أضطراب طيف التوحد. Psychometric properties; Social communication; Autism spectrum disorder; Social communication scale | ||||
Statistics Article View: 8 PDF Download: 4 |
||||