التفاعل بين نمط التتابع المرئي في منصة الفيديو التشاركي (الكلي–الجزئي) والأسلوب المعرفي (التركيزي–السطحي) وأثرهما على تنمية مهارات برمجة الروبوت والكفاءة الرقمية لدى طلاب الصف الأول الإعدادي بالمعاهد الأزهرية النموذجية The Interaction Between the Visual Sequencing Pattern in the Collaborative Video Platform | ||||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||||
Volume 30, Issue 4 - Serial Number 1, April 2024 PDF (5.25 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsu.2024.447463 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
جادالله حامد جادالله آدم ![]() | ||||
مدرس المكتبات والمعلومات وتكنولوجيا التعليم، كلية التربية بنين، جامعة الأزهر بالقاهرة | ||||
Abstract | ||||
هدف البحث الحالي إلى تنمية مهارات برمجة الروبوت والكفاءة الرقمية لدى طلاب الصف الأول الإعدادي بالمعاهد الأزهرية النموذجية من خلال الكشف عن أثر التفاعل بين نمط التتابع المرئي في منصة الفيديو التشاركي (الكلي–الجزئي) والأسلوب المعرفي (التركيزي–السطحي)، وتمثلت مادة المعالجة التجريبية في منصة فيديو تشاركي يتضمن موضوعات لمهارات الروبوت والكفاءة الرقمية، وقد تم تصميم المنصة في ضوء معايير التصميم التي تم التوصل إليها، وتكونت عينة البحث الأساسية من (100) طالباً من طلاب الصف الأول الإعدادي بالمعاهد الأزهرية النموذجية بمحافظتي (القاهرة وقنا) ، تم تقسيمهم الي أربع مجموعات تجريبية، وقد تمثلت أدوات القياس في ( اختبار تحصيلي لقياس الجانب المعرفي – بطاقة ملاحظة الأداء العملي – بطاقة تقييم جودة المنتج – مقياس الكفاءة الرقمية)، واستخدم البحث المنهج شبه التجريبي لقياس أثر المتغيرات المستقلة على المتغيرات التابعة، ومن أهم النتائج التي توصل اليها البحث وجود أثر دال إحصائياً لكل من: نمط التتابع المرئي للفيديو التشاركي(الكلي/ الجزئي) لصالح النمط الجزئي في الجانب المعرفي، والأداء العملي لمهارات الروبوت والكفاءة الرقمية، ووجود أثر للأسلوب المعرفي(التركيزي/ السطحي) على كافة المتغيرات التابعة لصالح الأسلوب المعرفي التركيزي، وكذلك وجود علاقة تفاعلية بين المتغيرين على الجانب المعرفي والأداء العملي والكفاءة الرقمية لدى الطلاب، وأوصى البحث بضرورة تصميم منصات فيديو رقمية تراعي نمطي التتابع المرئي (الكلي/الجزئي) وفق الفروق المعرفية بين الطلاب، وتدريب المعلمين على تكييف المحتوى مع أنماط التعلم، مع دمج مهارات برمجة الروبوت والكفاءة الرقمية في مناهج المرحلة الإعدادية. The current study aimed to develop robot programming skills and digital competence among first-year preparatory students in Al-Azhar model institutes by investigating the effect of the interaction between the type of visual sequencing in the participatory video platform (whole–segmented) and the cognitive style (focused–surface). The experimental treatment consisted of a participatory video platform containing instructional topics on robot programming and digital competence, designed according to validated instructional design standards. The main sample included 100 first-year preparatory students from Al-Azhar model institutes in Cairo and Qena governorates, who were divided into four experimental groups. The research tools included: a cognitive achievement test, a performance observation checklist, a final product evaluation rubric, and a digital competence scale. The quasi-experimental method was used to measure the effect of the independent variables on the dependent variables. The key findings revealed statistically significant effects for the type of visual sequencing (favoring the segmented pattern) on cognitive achievement, practical performance of robot programming skills, and digital competence. The cognitive style (focused/surface) also had a significant effect in favor of the focused style across all dependent variables. Furthermore, a significant interaction was found between the two variables (sequencing type and cognitive style) on cognitive achievement, practical performance, and digital competence. The study recommended designing digital video platforms that consider both visual sequencing types (whole/segmented) according to students’ cognitive differences, training teachers to adapt content to learning styles, and integrating robot programming and digital competence into preparatory stage curricula. | ||||
Keywords | ||||
التتابع المرئي، منصة الفيديو التشاركي، الأسلوب المعرفي، برمجة الروبوت، الكفاءة الرقمية، التعليم الإعدادي الأزهري. Visual sequencing; participatory video platform; cognitive style; robot programming; digital competence; Al-Azhar preparatory education | ||||
Statistics Article View: 4 PDF Download: 3 |
||||