حجاج, . (2025). إدارة المعرفة بمكتبات ذوى الاحتياجات البصرية " دراسة تطبيقية على المكتبات السمعية بجامعة الأزهر Knowledge Management In Libraries For The Visually Impaired"An Applied Study On Audio Libraries At Al-Azhar University". EKB Journal Management System, 44(1), 759-823. doi: 10.21608/jfla.2025.403260.1631
أحمد حسن محمد حجاج. "إدارة المعرفة بمكتبات ذوى الاحتياجات البصرية " دراسة تطبيقية على المكتبات السمعية بجامعة الأزهر Knowledge Management In Libraries For The Visually Impaired"An Applied Study On Audio Libraries At Al-Azhar University"". EKB Journal Management System, 44, 1, 2025, 759-823. doi: 10.21608/jfla.2025.403260.1631
حجاج, . (2025). 'إدارة المعرفة بمكتبات ذوى الاحتياجات البصرية " دراسة تطبيقية على المكتبات السمعية بجامعة الأزهر Knowledge Management In Libraries For The Visually Impaired"An Applied Study On Audio Libraries At Al-Azhar University"', EKB Journal Management System, 44(1), pp. 759-823. doi: 10.21608/jfla.2025.403260.1631
حجاج, . إدارة المعرفة بمكتبات ذوى الاحتياجات البصرية " دراسة تطبيقية على المكتبات السمعية بجامعة الأزهر Knowledge Management In Libraries For The Visually Impaired"An Applied Study On Audio Libraries At Al-Azhar University". EKB Journal Management System, 2025; 44(1): 759-823. doi: 10.21608/jfla.2025.403260.1631
إدارة المعرفة بمكتبات ذوى الاحتياجات البصرية " دراسة تطبيقية على المكتبات السمعية بجامعة الأزهر Knowledge Management In Libraries For The Visually Impaired"An Applied Study On Audio Libraries At Al-Azhar University"
قسم المكتبات والمعلومات ، مركز معوقات الطفولة ، جامعة الأزهر.
Abstract
فرضت التطورات المتلاحقة - في مجال المكتبات- على مراكز ذوي الاحتياجات البصرية والمكتبات السمعية بجامعة الأزهر ضرورة الأخذ بمفهوم إدارة المعرفة إذا ما أرادت أن تحافظ أو تزيد من فاعليتها، وتعتمد المراكز والمكتبات السمعية على المعرفة لكونها موردا مُهما من حيث الإنتاج والتنظيم والتشارك، والإتاحة المجانية لجميع المستفيدين من ذوي الاحتياجات البصرية طلابا وباحثين، والعاملين بالمكتبة أيضا، وترتكز إدارة المعرفة على العنصر البشرى بالمكتبة فهو رأس مالها، وهو من يمتلك تلك المعرفة، وعلى المراكز والمكتبات السمعية توفير البيئة الملائمة لتحفيز هذه العناصر البشرية على الإفصاح عما تملكه من معارف ضمنية، ومشاركتها بأريحية تامة، بما يسهم فى تطوير الخدمات المقدمة للمستفيدين. وقد سعت الدراسة إلى تسليط الضوء على مفهوم المعرفة، وإدارة المعرفة، وأهدافها، ومتطلباتها، وعملياتها، ومدى الحاجة إلى تطبيق إدارة المعرفة في مراكز ذوي الاحتياجات البصرية والمكتبات السمعية بجامعة الأزهر، ومعوقات تطبيقها، ودورها في تحسين أنشطة خدمات المعلومات التي تقدمها. وقد اعتمدت الدراسة على المنهج المسحي فئة المسوح الوصفية والتحليلية، كما استخدمت عدة أدوات: كالاستبيانة، والمقابلات الشخصية، والملاحظة المباشرة؛ لجمع البيانات.وكان من أهم نتائج الدراسة: أن ممارسات إدارة المعرفة بمراكز ذوي الاحتياجات البصرية والمكتبات السمعية غير إيجابية، ولا يتوفر بها متطلبات إدارة المعرفة، فهي في حاجة ماسة لهياكل تنظيمية تدعم إدارة المعرفة، والتدريب وورش العمل، ودعم التشارك بالمعرفة. The rapid developments in the field of libraries have necessitated that centers for the visually impaired and audio libraries at Al-Azhar University adopt the concept of knowledge management if they wish to maintain or increase their effectiveness. These centers and audio libraries rely on knowledge as an important resource in terms of production, organization, sharing, and free access for all beneficiaries, including visually impaired students, researchers, and library staff. Knowledge management is based on the human element within the library, which is its capital, as it is the one who possesses that knowledge. It is essential for centers and audio libraries to provide an appropriate environment to encourage these human elements to disclose their tacit knowledge and share it freely, contributing to the development of the services provided to beneficiaries.The study aimed to highlight the concept of knowledge, knowledge management, its objectives, requirements, processes, the necessity of applying knowledge management in centers for the visually impaired and audio libraries at Al-Azhar University, the obstacles to its application, and its role in improving the information services provided.The study relied on a survey methodology, specifically descriptive and analytical surveys, and utilized several tools such as questionnaires, personal interviews, and direct observation to collect data.One of the most important results of the study was that the knowledge management practices in centers for individuals with visual impairments and audio libraries are not positive, and the requirements for knowledge management are not available. There is a pressing need for organizational structures that support knowledge management, training and workshops, and support for knowledge sharing.