تَضَامُ الوُضُوحِ السَّمعي فِي قَوافِي ابنِ سَهلِ الأندَلسِي – مقاربة فونُولوجيةٌ The Coherence Of Auditory Clarity In The Rhymes Of Ibn Sahl Al-Andalusi: A Phonological Approach | ||
مجــلة کلية اللغة العربية بأســيوط | ||
Volume 44, Issue 2, August 2025, Pages 1468-1524 PDF (696.84 K) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/jfla.2025.405741.1638 | ||
Author | ||
ليلى محمد عبد الكريم علي | ||
قسم اللغة العربية، كلية الآداب، جامعة جنوب الوادي | ||
Abstract | ||
تسعى هذه الدِّراسة الموسومة بـ "تَضَامُ الوُضُوحِ السَّمعي فِي قَوافِي ابنِ سَهلِ الأندَلسِي – مقاربة فونُولوجيةٌ " إلى تحليل البنية الصَّوتية في شعر ابن سهل الأندلسي من زاوية صوتيَّة، بالتركيز على مفهومَي التَّضام الصوتي والوضوح السَّمعي؛ وذلك من خلال الربط بين القيم الجَّمالية للصَّوت الشِّعري، والمفاهيم الفونولوجية التي تعنى بدراسة الأصوات في السياقات المختلفة، وترصد هذه الدِّراسة أثر تجاور الأصوات على بنية الكلمة من حيث مخارجها، وصفاتها، وكلها تدخل في نسيج البنية الصَّوتية للكلمة، وقد طَبَّقت الدِّراسة هذه المفاهيم على نماذج من قوافي ديوان ابن سهل الأندلسي، وقد تخيَّرت قافيتي الراء والهاء؛ لما بين القافيتين من تباين صوتي واضح، مبرزةً كيف أن الشَّاعر، قد استثمر بدقةٍ مدهشة الخصائص الفونولوجية للأصوات؛ ليُنتج قوافي ذات طابع سمعي واضح، ومُنسجم، ومن خلال التحليل، يتضح أن ابن سهل لم يعتمد على جمالية المعنى فحسب، بل أولى عناية فائقة للبنية الصَّوتية، ووقعها على الأذن؛ مما يعكس فطنته الشِّعرية، وحسه الموسيقي المرهف، وتخلص الدِّراسة إلى أن التَّضام الصَّوتي، والوضوح السَّمعي يمثلان بعدين حيويين في تشكيل الجماليات الإيقاعية في الشِّعر العربي الأندلسي، وأن فهمهما يُسهم في كشف أسرار البنية الشِّعرية عند ابن سهل. This study titled "The Congruence of Auditory Clarity in the Rhymes of Ibn Sahal Al-Andalusi – A Phonological Approach" aims to analyze the acoustic structure in the poetry of Ibn Sahal Al-Andalusi from a phonetic perspective, focusing on the concepts of phonetic congruence and auditory clarity; by linking the aesthetic values of poetic sound with the phonological concepts related to the study of sounds in different contexts, This study monitors the effect of sound proximity on the structure of words in terms of their articulations and characteristics, all of which are woven into the sound structure of the word. The study applied these concepts to examples from the rhymes of Ibn Sahal Al-Andalusi’s diwan, specifically choosing the rhymes of the letters 'raa' and 'haa' due to the clear phonetic contrast between them, highlighting how the poet has astoundingly invested the phonological properties of the sounds to produce rhymes with a clear and harmonious auditory character. Through the analysis, it becomes clear that Ibn Sahal not only relied on the beauty of meaning but also paid great attention to the sound structure, It resonates in the ear; reflecting his poetic acumen and refined musical sensitivity. The study concludes that sonic solidarity and auditory clarity represent two vital dimensions in shaping the rhythmic aesthetics in Andalusian Arabic poetry, and that understanding them contributes to uncovering the secrets of the poetic structure in Ibn Sahal's work. | ||
Keywords | ||
التَّضام; الوضوح السَّمعي; القافية; ابن سهل الأندلسي; الفونولوجيا. Solidarity; Auditory Clarity; Rhyme; Ibn Sahl Al-Andalusi; Phonology | ||
References | ||
المصادر والمراجع
الأبحاث المنشورة والرسائل العلمية:
-المجلات والدوريات:
| ||
Statistics Article View: 24 PDF Download: 20 |