...تطوير أداء مديري الموارد البشرية بوزارة التعليم في المملكة العربية السعودية في ضوء معايير جائزة الملك عبدالعزيز للجودة... | ||||
مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||||
Volume 129, Issue 2, January 2025, Page 455-499 PDF (881.8 K) | ||||
Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||||
DOI: 10.21608/maed.2025.448000 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
خالد بن شعيل بن تركي الثبيتي | ||||
Abstract | ||||
مستخلص الدراسة باللغة العربية هدف البحث إلى وضع تصور مقترح لتطوير أداء مديري الموارد البشرية لأدوارهم في ضوء معايير جائزة الملك عبدالعزيز للجودة، وذلك من الوقوف على واقع أداء مديري إدارة الموارد البشرية بوزارة التعليم السعودية، والمعوقات التي تحول دون تطوير أدائهم وكذلك متطلبات تطوير أدائهم، واعتمد البحث في الجانب الميداني على الاستبانة كأداة لجمع المعلومات والتي طُبقت على جميع أفراد مجتمع الدراسة وهم مديري إدارة الموارد البشرية وعددهم (54) مديرًا بوزارة التعليم السعودية، وتأكد الباحث من الخصائص السيكومترية للاستبانة، وتمت معالجة البيانات إحصائيًا باستخدام برنامج (SPSS)، وأظهرت الدراسة عدة نتائج كان أهمها: أن أداء مديري الموارد البشرية في ضوء معايير جائزة الملك عبدالعزيز للجودة يتراوح بين متوسط إلى كبير، وخاصة في تقويم الأداء، بينما كان التعويض المادي أقلها تحقيقًا، وكانت وفق الترتيب التالي (تقويم الأداء- التخطيط- التدريب- تطوير علاقات العمل- التوظيف- التعويض المادي)؛ وانتهى البحث بوضع التصور المقترح وفق معايير جائزة الملك عبدالعزيز للجودة كنموذج وطني للجودة الشاملة. الكلمات المفتاحية: إدارة الموارد البشرية- الجودة الشملة- وزارة التعليم- جائزة الملك عبد العزيز للجودة. (Abstract) The aim of the research was to propose a conceptual framework for developing the performance of Human Resources Managers in light of the standards of the King Abdulaziz Quality Award. This involved examining the current performance of HR Managers at the Ministry of Education in Saudi Arabia, the obstacles hindering their performance development, and the requirements for enhancing their performance. The research relied on a questionnaire as a tool for data collection, which was administered to all members of the study population, comprising 54 HR Managers at the Ministry of Education in Saudi Arabia. The researcher ensured the psychometric properties of the questionnaire, and the data were statistically processed using the SPSS software. The study revealed several findings, the most significant being that the performance of HR Managers, in light of the King Abdulaziz Quality Award standards, ranged from moderate to high, particularly in performance evaluation, while financial compensation was the least achieved. The order was as follows: performance evaluation, planning, training, developing work relationships, recruitment, and financial compensation. The research concluded by proposing a conceptual framework based on the King Abdulaziz Quality Award standards as a national model for total quality.. Keywords: Human Resource Management, Total Quality, Ministry of Education, King Abdulaziz Quality Award. | ||||
Keywords | ||||
...تطوير أداء مديري الموارد البشرية بوزارة التعليم في المملكة العربية السعودية في ضوء معايير جائزة الملك عبدالعزيز للجودة.. | ||||
Statistics Article View: 4 |
||||