القيمة التنبؤية للتفكير الإيجابي ونوعية الحياة في التحصيل الأكاديمي لدى خريجات كلية التربية للطفولة المبكرة جامعة المنيا The predictive value of positive thinking and quality of life on academic achievement among female graduates of the Faculty of Ea | ||||
مجلة التربية وثقافة الطفل | ||||
Volume 34, Issue 3, April 2025, Page 119-177 PDF (1.26 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jkfb.2025.402799.1493 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
أ.م.د/ ايهاب مصطفي ![]() ![]() | ||||
کلية التربية للطفولة المبکرة | ||||
Abstract | ||||
هدف البحث الحالي إلي التحقق من أثر القيمة التنبؤية للتفكير الإيجابي ونوعية الحياة (كمتغيرين مستقلين ومعًا) بشكل مباشر أو غير مباشر في التنبؤ بالتحصيل الأكاديمي (كمتغير تابع) لدى خريجات كلية التربية للطفولة المبكرة جامعة المنيا، وتكونت عينة البحث الأساسية من (667) من خريجات كلية التربية للطفولة المبكرة بكلية التربية للطفولة المبكرة جامعة المنيا دفعة مايو 2024م. واستخدم الباحث مقياس نوعية الحياة (إعداد الباحث)، ومقياس التفكير الإيجابي (إعداد الباحث)، والاعتماد على المعدل التراكمي لدى كل طالبة في نهاية العام لتحديد متغير التحصيل الأكاديمي، وباستخدام طريقتي Enter و Stepwise في حساب معامل الانحدار بين المتغيرات؛ تم التوصل إلي أنه يمكن التنبؤ بالتحصيل الأكاديمي من التفكير الإيجابي (وأبعاده: الضبط الانفعالي/ التفاؤل/ الشعور بالرضا). ويمكن التنبؤ بالتحصيل الأكاديمي من نوعية الحياة (وأبعادها: نوعية الحياة النفسية/ نوعية الحياة الصحية)، كما يمكن التنبؤ بالتحصيل الأكاديمي كمتغير تابع من التفكير الإيجابي ونوعية الحياة معًا كمتغيرين مستقلين لدى خريجات كلية التربية للطفولة المبكرة جامعة المنيا. The current research aims to verify the impact of both positive thinking and quality of life (as independent variables and together) directly or indirectly in predicting academic achievement (as a dependent variable) among female graduates of the Faculty of Early Childhood Education, Minia University. The basic research sample consisted of (667) female graduates of the Faculty of Early Childhood Education, Minia University, batch of May 2024, The researcher used the quality of life scale, the positive thinking scale (prepared by the researcher), and relied on the cumulative average of each student at the end of the year to determine the academic achievement variable. By using the Enter and Stepwise methods to calculate the regression coefficient between the variables, it was concluded that academic achievement can be predicted from positive thinking (and its dimensions: emotional control/optimism/satisfaction). Academic achievement can be predicted from quality of life (and its dimensions: psychological quality of life/health quality of life), and academic achievement can be predicted as a dependent variable from positive thinking and quality of life together as independent variables for female graduates of the Faculty of Early Childhood Education, Minia University. | ||||
Keywords | ||||
التفكير الإيجابي; نوعية الحياة; التحصيل الاكاديمي; خريجات كلية التربية للطفولة المبكرة | ||||
Statistics Article View: 11 PDF Download: 2 |
||||