تطور الدراما الغربية في القرن العشرين | ||
مجلة کلية الاداب.جامعة المنصورة | ||
Volume 77, Issue 77, August 2025 | ||
Document Type: العلوم الانسانیة الأدبیة واللغات | ||
DOI: 10.21608/artman.2025.342470.2885 | ||
Author | ||
صفاء فريد عبد العزيز البيلي* | ||
كلية الآداب - جامعة المنصورة | ||
Abstract | ||
يأتي مفهوم الحداثة وفق النزعة الداخلية الفطرية في الإنسان الذي بذل وسعه في صناعة كيانه الخاص من خلال التقليد والمحاكاة لما حوله، عبورا إلى صناعة كيانه الخاص وأفكاره الخالصة متخلصا من سلطة الآخر عليه ومعتمدا على ثقته الكاملة في قدراته البشرية الخالصة التي يدين لها وحدها بالولاء والانتماء وذلك بعد أن ساد عصر العلم وبات التقدم هو الأساس الذي يرتبط بالحداثة والتنوير والعدالة في الوقت الذي صار فيه الجهل معادلا موضوعيا للظلم والتخلف والظلام والظلاميين وانتهاك حقوق الإنسان.وقد ارتبطت الحداثة بهذه المفاهيم المثالية لوثيق ارتباطها بثلاثية (العقل والعلم والحرية) تلك الثلاثية التي دفعت بالعالم نحو إنسانيته العظمى. The concept of modernity comes in accordance with the innate internal tendency in man who has done his best to create his own entity through imitation and simulation of what is around him, passing to creating his own entity and pure ideas, getting rid of the authority of others over him and relying on his complete confidence in his pure human abilities to which he alone owes loyalty and belonging. This is after the age of science prevailed and progress became the basis that is linked to modernity, enlightenment and justice at a time when ignorance became an objective equivalent to injustice, backwardness, darkness, obscurantists and violation of human rights. Modernity has been linked to these ideal concepts due to its close connection to the trinity (reason, science and freedom), that trinity that pushed the world towards its greatest humanity. | ||
Keywords | ||
تطور; الدراما الغربية; في القرن العشرين | ||
Statistics Article View: 23 |