معايير تصميم وإنتاج واستخدام الكتب التفاعلية Quiet Books)) لأطفال الحضانة ورياض الأطفال في ضوء مدخل منتسوري Standards for the design, production and use of Quiet Books for nursery and kindergarten children in light of the Montessori approach | ||||
المجلة العلمية لکلية التربية للطفولة المبکرة – جامعة المنصورة | ||||
Article 6, Volume 12, Issue 1, July 2025, Page 272-398 PDF (17.43 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/maml.2025.449365 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
منال محمود عبد الحميد موسى | ||||
جامعة اسيوط - كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم العلوم الاساسية | ||||
Abstract | ||||
هدف البحث الحالي إلى تحديد معايير تصميم وإنتاج واستخدام الكتب التفاعلية لأطفال الحضانة ورياض الأطفال في ضوء مدخل منتسوري ،وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي لوصف وتحليل الدراسات والأبحاث السابقة المرتبطة بموضوع البحث وذلك باعتباره المنهج الملائم لطبيعة البحث وأهدافه ومتطلباته حيث يستخدم المنهج الوصفي في عرض الإطار النظري للبحث وتحليل ما تشير إليه الدراسات والبحوث ذات الصلة بموضوع البحث ، وعند تحليل وتفسير نتائج البحث ، واجرى البحث على عينة من أعضاء هيئة التدريس بكليات التربية للطفولة المبكرة وعددهم (25) عضو هيئة تدريس من المتخصصين في مجال مناهج الطفولة المبكرة وأدب الأطفال وأعدت الباحثة مجموعة من الأدوات وهى: استبانة تحديد المعايير التربوية والفنية والجمالية لتصميم وإنتاج الكتب التفاعلية لأطفال الحضانة ورياض الأطفال في ضوء مدخل منتسوري ، استبانة تحديد معايير تصميم وإنتاج الكتب التفاعلية لأطفال الحضانة ورياض الأطفال في ضوء مدخل منتسوري، قائمة مصورة بالمتطلبات الأساسية اللازمة لتصميم وإنتاج الكتب التفاعلية لأطفال الحضانة ورياض الأطفال في ضوء مدخل منتسوري، قائمة بمعايير استخدام مشرفات الحضانات ومعلمات الروضات للكتب التفاعلية لأطفال الحضانة ورياض الأطفال في ضوء مدخل منتسوري ، وقد اسفرت نتائج البحث عن التوصل إلى قائمة بالمعايير التربوية والفنية والجمالية لتصميم وإنتاج الكتب التفاعلية لأطفال الحضانة ورياض الأطفال في ضوء مدخل منتسوري ، كما تم التوصل إلى قائمة مصورة بالمتطلبات الأساسية اللازمة لتصميم وإنتاج واستخدام الكتب التفاعلية لأطفال الحضانة ورياض الأطفال في ضوء مدخل منتسوري، وأيضا تم التوصل إلى قائمة بمعايير استخدام مشرفات الحضانات ومعلمات الروضات للكتب التفاعلية لأطفال الحضانة ورياض الأطفال في ضوء مدخل منتسوري ، كما قدم البحث مجموعة من التوصيات من أهمها: ضرورة تطبيق هذه المعايير ووضعها في الاعتبار عند تصميم وإنتاج واستخدام الكتب التفاعلية لأطفال الحضانة ورياض الأطفال، والعمل على تدريب مشرفات الحضانات ومعلمات الروضات على مهارات تصميم وإنتاج الكتب التفاعلية التي تتناول المفاهيم الأساسية لطفل الروضة وفق معايير تربوية وفنية وجمالىة حتى تكون الكتب التفاعلية على أعلى درجة من الجودة وتحقق الهدف المنشود The current research aims to determine the criteria for designing, producing and using Quiet Books for nursery and kindergarten children in light of the Montessori approach. The researcher relied on the descriptive analytical approach to describe and analyze previous studies and research related to the research topic, as it is the appropriate approach for the nature of the research, its objectives and requirements. The descriptive approach is used to present the theoretical framework of the research and analyze what the research and studies related to the research topic indicate, and when analyzing and interpreting the research results. The research was conducted by a sample of (25) faculty members in the faculties of early childhood education who are specialized in the field of early childhood curricula and children’s literature. The researcher prepared a set of tools, which are: a questionnaire to determine the educational, technical and aesthetic criteria for designing interactive books for nursery and kindergarten children in light of the Montessori approach, a questionnaire to determine the criteria for designing and producing interactive books for nursery and kindergarten children in light of the Montessori approach, an illustrated list of the basic requirements necessary for designing and producing interactive books for nursery and kindergarten children in light of the Montessori approach, a list of criteria for using interactive books for nursery and kindergarten children by nursery supervisors and kindergarten teachers in light of the Montessori approach. The research results revealed a list of educational, technical, and aesthetic standards for designing interactive books for nursery and kindergarten children, based on the Montessori approach. A list of basic requirements for designing, producing, and using interactive books for nursery and kindergarten children was also identified. A list of standards for using interactive books for nursery and kindergarten children by nursery supervisors and kindergarten teachers was also identified, based on the Montessori approach. The research also presented a set of recommendations, the most important of which are: the need to apply these standards and take them into account when designing, producing, and using interactive books for nursery and kindergarten children. It also recommended training nursery supervisors and kindergarten teachers on the skills of designing and producing interactive books that address basic concepts for kindergarten children, according to educational, technical, and aesthetic standards. This ensures that interactive books are of the highest quality and achieve their desired goals | ||||
Keywords | ||||
المعايير التربوية، المعايير الفنية، المعايير الجمالية، معايير تصميم الكتب التفاعلية، معايير إنتاج الكتب التفاعلية، الكتب التفاعلية، م; technical standards; aesthetic standards; interactive book design standards; interactive book production standards; interactive books; Montessori approach; Montessori activities; nursery children; kindergarten children | ||||
Supplementary Files
|
||||
Statistics Article View: 15 PDF Download: 17 |
||||