...أثر التفاعل بين نموذج ايزيكرافت الاستقصائي البنائي ونمطي التقويم التقليدي والأصيل في تحصيل المفاهيم البلاغية وتذوقها لدى طلاب المرحلة الثانوية.... | ||||
مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||||
Volume 130, Issue 1, April 2025, Page 803-839 PDF (1.16 MB) | ||||
Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||||
DOI: 10.21608/maed.2025.449396 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
عمرو سعد ربيعة | ||||
Abstract | ||||
المستخلص: استهدف البحث الحالي استقصاء أثر التفاعل بين نموذج ايزيكرافت الاستقصائي البنائي ونمطي التقويم التقليدي والأصيل في تحصيل المفاهيم البلاغية وتذوقها لدى طلاب المرحلة الثانوية؛ ولتحقيق هذا الهدف قام الباحث بتقسيم عينة البحث إلى ثلاث مجموعات: المجموعة التجريبية الأولى تدرس المفاهيم البلاغية وتذوقها عن طريق الجمع بين نموذج ايزنكرافت الاستقصائي البنائي واستراتيجيات التقويم التقليدي، والمجموعة التجريبية الثانية تدرس المفاهيم البلاغية وتذوقها عن طريق الجمع بين نموذج ايزنكرافت الاستقصائي البنائي واستراتيجيات التقويم الأصيل، والمجموعة التجريبية الثالثة تدرس المفاهيم البلاغية بالتدريس المعتاد، وقام الباحث بتحديد المفاهيم البلاغية الأساسية: (الحقيقة والمجاز، التشبيه، الكناية، الاستعارة) والمفاهيم المتفرعة اللازمة لطلاب الصف الأول الثانوي، ثم أعد الباحث قائمة بمعايير التذوق البلاغي الخاصة بهذه المفاهيم الأربعة في بعدين: بُعْد التذوق الفكري العقلي، وبُعْد التذوق الجمالي الوجداني، ثم أعد الباحث اختبار تحصيل المفاهيم البلاغية وتذوقها لدى طلاب الصف الأول الثانوي العام، ثم نفذ الاختبار القبلي قبل المعالجات الثلاثة المتنوعة وبعدها نفذ الاختبار البعدي، ثم قام الباحث بمعالجة البيانات إحصائيًا باستخدام اختبار تحليل التباين الأحادي One-way Anova وفق برنامج SPSS ، ثم توصل الباحث للنتائج الآتية: رفض الفرض الصفري قبول الفرض البديل توجد فروق دالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطات درجات المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية الأولى والمجموعة التجريبية في التطبيق البعدي لاختبار تحصيل المفاهيم البلاغية وتذوقها في بعديه: (بعد التذوق العقلي الفكري، وبعد التذوق الجمالي الوجداني) وفي الاختبار ككل لصالح المجموعة التجريبية الثانية. ثم قدم الباحث بعض التوصيات وآليات توظيف تطبيقات التعليم البنائي الاستقصائي والتقويم الأصيل البنائي في تحصيل المفاهيم البلاغية وتذوقها لطلاب المرحلة الثانوية. الكلمات المفتاحية : نموذج ايزيكرافت الاستقصائي البنائي، التقويم الأصيل، تحصيل المفاهيم النحوية، التذوق البلاغي. Abstract: The present study aimed to investigate the effect of the interaction between the constructive inquiry-based Eisencraft model and two types of assessment—traditional and authentic-on the achievement and appreciation of rhetorical concepts among secondary school students. To achieve this goal, the researcher divided the study sample into three groups: The first experimental group studied rhetorical concepts and their appreciation through the integration of the Eisencraft inquiry-based constructive model and traditional assessment strategies. The second experimental group studied the same concepts through the integration of the Eisencraft model and authentic assessment strategies. The third experimental group received rhetorical concepts using conventional teaching methods. The researcher identified the core rhetorical concepts (literal and figurative language, simile, metonymy, metaphor) and their associated sub-concepts essential for first-year secondary students. The researcher developed a list of criteria for rhetorical appreciation specific to these four concepts to assess rhetorical appreciation across two dimensions: cognitive-intellectual appreciation and affective-aesthetic appreciation. Subsequently, the researcher designed a test to measure both the achievement and appreciation of rhetorical concepts among first-year secondary students. A pre-test was administered before implementing the three instructional approaches, followed by a post-test.The collected data were statistically analyzed using one-way ANOVA via the SPSS program. The results led to the rejection of the null hypothesis and the acceptance of the alternative hypothesis, indicating statistically significant differences at a significance level of 0.05 between the mean scores of the control group, the first experimental group, and the second experimental group in the post-test for the achievement and appreciation of rhetorical concepts in both dimensions (intellectual-cognitive appreciation and aesthetic-emotional appreciation) and in the test as a whole, in favor of the second experimental group. The researcher then provided recommendations and mechanisms for employing constructive inquiry-based teaching applications and authentic constructive assessment in the achievement and appreciation of rhetorical concepts among secondary school students. Keywords: A proposed 7E model Constructivist Inquiry-Based Eisencraft Model, Authentic Assessment, Rhetorical Concept Achievement , Rhetorical Appreciation. | ||||
Keywords | ||||
...أثر التفاعل بين نموذج ايزيكرافت الاستقصائي البنائي ونمطي التقويم التقليدي والأصيل في تحصيل المفاهيم البلاغية وتذوقها; لدى طلاب المرحلة الثانوية.. | ||||
Statistics Article View: 1 |
||||