أثر توظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي التوليدي على جودة الأداء التدريسي لدى معلمي العلوم: دراسة تحليلية للتأثيرات الوسيطة للكفاءة الذاتية التقنية والمرونة المعرفية.. | ||||
مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||||
Volume 131, Issue 1, July 2025, Page 42-79 PDF (1.87 MB) | ||||
Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||||
DOI: 10.21608/maed.2025.449583 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
ريم أحمد رمزي الغامدي | ||||
Abstract | ||||
في ظل التحولات الرقمية المتسارعة، يكتسب الذكاء الاصطناعي التوليدي (GenAI) أهمية متزايدة كأداة داعمة لتطوير الممارسات التدريسية، ولا سيما في مجال تدريس العلوم. استهدف هذا البحث تحليل أثر توظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي التوليدي على جودة الأداء التدريسي لدى معلمي العلوم في التعليم العام بالمملكة العربية السعودية، مع فحص الدور الوسيط لكل من الكفاءة الذاتية التقنية والمرونة المعرفية. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي، وطبقت أدوات قياس مقننة على عينة مكونة من (466) من معلمي العلوم، تم اختيارهم بطريقة عشوائية. وأظهرت نتائج التحليل الإحصائي وجود الاصطناعي التوليدي في برامج التنمية المهنية للمعلمين، وتوفير بيئات تدريبية تفاعلية تنمي علاقة ارتباطية دالة إحصائيًا بين مستوى توظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي التوليدي وجودة الأداء التدريسي، كما تبين أن كلًا من الكفاءة الذاتية التقنية والمرونة المعرفية يسهمان بدور وسيط جزئي في هذه العلاقة. وقد بلغت نسبة التباين المفسر في جودة الأداء التدريسي بفعل توظيف الذكاء الاصطناعي التوليدي نحو (84.9%)، مما يشير إلى فاعلية هذه التطبيقات في تحسين الأداء المهني للمعلم، شرط امتلاك الكفاءة التقنية والمرونة الفكرية اللازمة. توصي الدراسة بتضمين تطبيقات الذكاء الكفاءة الذاتية والقدرة على التكيف المعرفي. الكلمات المفتاحية: الذكاء الاصطناعي التوليدي، جودة الأداء التدريسي، الكفاءة الذاتية التقنية، المرونة المعرفية، معلمو العلوم. The Impact of Employing Generative Artificial Intelligence Applications on the Quality of Science Teachers’ Instructional Performance: An Analytical Study of the Mediating Effects of Technological Self-Efficacy and Cognitive Flexibility Reem Ahmed Ramzi Al-Ghamdi. Associate Professor, Department of Curriculum and Instructional Technologies, College of Education, Taif University, Saudi Arabia. Email: rarghamdi@tu.edu.sa ABSTRACT: In the context of rapid digital transformation, generative artificial intelligence (GenAI) has emerged as a significant tool for enhancing instructional practices, particularly in science education. This study aimed to examine the impact of GenAI application usage on the quality of instructional performance among science teachers in general education in Saudi Arabia. It also investigated the mediating roles of technological self-efficacy and cognitive flexibility. A descriptive correlational design was employed, utilizing validated measurement instruments administered to a randomly selected sample of 466 science teachers. Statistical analysis revealed a significant positive correlation between GenAI application use and instructional performance quality. Additionally, both technological self-efficacy and cognitive flexibility partially mediated this relationship. The findings showed that 84.9% of the variance in instructional performance could be explained by the use of GenAI, underscoring its potential to enhance professional teaching practices, especially when accompanied by high levels of technical competence and adaptive cognitive abilities. The study recommends the integration of GenAI tools into professional development programs and the provision of interactive training environments that foster both technological self-efficacy and cognitive adaptability. Keywords: Generative Artificial Intelligence; Instructional Performance Quality; Technological Self-Efficacy; Cognitive Flexibility; Science Teachers | ||||
Keywords | ||||
أثر توظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي التوليدي على جودة الأداء التدريسي لدى معلمي العلوم: دراسة تحليلية للتأثيرات الوسيطة للكفاءة الذاتية | ||||
Statistics Article View: 5 PDF Download: 2 |
||||