...تطوير الكفايات التقنية لمديري مدارس التعليم العام بمنطقة عسير في ضوء تطبيقات الذكاء الاصطناعي | ||||
مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||||
Volume 131, Issue 1, July 2025, Page 80-116 PDF (1.22 MB) | ||||
Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||||
DOI: 10.21608/maed.2025.449590 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
السيد السيد البحيري; لطيفة مشبب عوضه آ ل ربيع | ||||
Abstract | ||||
هدف البحث تطوير الكفايات التقنية لمديري مدارس التعليم العام بمنطقة عسير في ضوء تطبيقات الذكاء الاصطناعي، واستخدم البحث المنهج الوصفي، والاستبانة كأداة للبحث طُبقت على عينة من مديري ومديرات ووكيل ووكيلات ومعلمي ومعلمات بمدارس التعليم العام بمنطقة عسير بلغت(380) عضوًا ؛ وتوصل البحث إلى عدة نتائج منها: موافقة عينة البحث بدرجة (كبيرة) حول تطوير الكفايات التقنية (كفايات الانتاجية والممارسة المهنية، كفايات الدعم والإدارة والعمليات، وكفايات المواطنة الرقمية) لمديري مدارس التعليم العام بمنطقة عسير في ضوء تطبيقات الذكاء الاصطناعي؛ وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات عينة البحث حول تطوير الكفايات التقنية (كفايات الانتاجية والممارسة المهنية، كفايات الدعم والإدارة والعمليات، وكفايات المواطنة الرقمية) لمديري مدارس التعليم العام بمنطقة عسير في ضوء تطبيقات الذكاء الاصطناعي تعزى لمتغيرات (الوظيفة الحالية، والمرحلة التعليمية). وتوصل البحث لعدد من التوصيات، ومنها: تبني المبادرات التي تهتم بتطوير الكفايات التقنية (كفايات الانتاجية والممارسة المهنية، كفايات الدعم والإدارة والعمليات، وكفايات المواطنة الرقمية) لمديري مدارس التعليم العام بمنطقة عسير في ضوء تطبيقات الذكاء الاصطناعي، إعداد أدلة عمل إجرائية توضح المهام والمسؤوليات وتوزيع الأدوار لجميع منسوبات المدارس لتطوير الكفايات لمديري مدارس التعليم العام بمنطقة عسير في ضوء تطبيقات الذكاء الاصطناعي، بناء منصة ذكية تكون قناة تعليمية آمنة وسلسة بين الإدارة والمعلمات والطالبات لتطوير الكفايات التقنية لمديري مدارس التعليم العام بمنطقة عسير في ضوء تطبيقات الذكاء الاصطناعي، استخدام الوسائل التقنية الحديثة والقنوات الإعلامية المدارس لتعزيز آليات تطوير الكفايات التقنية (كفايات الانتاجية والممارسة المهنية، كفايات الدعم والإدارة والعمليات، وكفايات المواطنة الرقمية) لمديري مدارس التعليم العام بمنطقة عسير في ضوء تطبيقات الذكاء الاصطناعي. الكلمات المفتاحية: الكفايات التقنية، تطبيقات الذكاء الاصطناعي. Abstract The goal of the research is to develop technical competencies for directors of public education schools in the Asir region in light of the applications of artificial intelligence, and the research used the descriptive curriculum, and the questionnaire as a tool for research applied to a sample of directors, managers, agent, agents, teachers and teachers in public education schools in the Asir region amounted to (380) members; The research reached several results, including: the approval of the research sample (large) on the development of technical competencies (productive competencies and professional practice, the competencies of support, management and operations, and digital citizenship competencies) for directors of public education schools in the Asir region in light of artificial intelligence applications; And the lack of statistically significant differences between the research sample responses on the development of technical competencies (productive competencies and professional practice, competencies of support, management and operations, and digital citizenship competencies) for directors of public education schools in the Asir region in light of artificial intelligence applications attributed to the variables (current job, educational stage). [#] The research has reached a number of recommendations, including: adopting initiatives Which is concerned with developing technical competencies (production competencies and professional practice, competencies of support, management and operations, and digital citizenship competencies) for directors of public education schools in the Asir region in light of artificial intelligence applications, preparing procedural work clarification that shows tasks and responsibilities and distributing roles for all school staff to develop competencies for directors of public education schools in the Asir region in light of artificial intelligence applications, building a smart platform It is a safe and smooth educational channel between administration and female teachers and students to develop technical competencies for directors of public education schools in the Asir region in the light of artificial intelligence applications, the use of modern technical means and media channels schools to enhance the mechanisms of developing technical competencies (productive competencies and professional practice, competencies of support, management and operations, and digital citizenship competencies) for directors of public education schools in the Asir region in the light of artificial intelligence applications.. Keywords: technical competencies, artificial intelligence applications. | ||||
Keywords | ||||
....تطوير الكفايات التقنية لمديري مدارس التعليم العام بمنطقة عسير في ضوء تطبيقات الذكاء الاصطناعي | ||||
Statistics Article View: 3 PDF Download: 5 |
||||