"الأشكال المستوحاه من حرائق الغابات كمدخل تشكيلي لإثراء المعلق الطباعي" "Shapes inspired by forest fire as a compositional entry to enrich typographic composition" | ||||
المجلة العلمية لعلوم التربية النوعية | ||||
Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 26 August 2025 | ||||
Document Type: أبحاث علمیة | ||||
DOI: 10.21608/sjsep.2025.368638.1213 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
ندى علاء عبد العليم الطنطاوى ![]() | ||||
1باحثة ماجستير تربية نوعية جامعة طنطا | ||||
2أستاذ طباعة المنسوجات المساعد كلية التربية النوعية - جامعة طنطا | ||||
3مدرس طباعة المنسوجات كليه التربيه النوعيه- جامعة طنطا | ||||
Abstract | ||||
يهدف هذا البحث إلي أستكشاف الإمكانات التشكيلية المستوحاة من أشكال حرائق الغابات وإمكانية توظيفها شكلياً لإثراء المعلق الطباعى من خلال دراسة وتحليل الأشكال والتدرجات اللونية التى تنتج عن هذه الظاهرة البيئية ويسعي البحث إلي تحويل هذه التأثيرات مثل التشققات والرماد الناتج عن آثار الأحتراق والدخان إلي مفردات تشكيلية قابلة للتطبيق بالأسلوب الطباعي مما يفتح افاقاَ جديدة للتعبير الفني الطباعى. حيث يرتكز البحث علي التجريب بالأسلوب الطباعي اليدوى والتكنولوجى حيث يتم توظيف تقنيات الطباعة بالإزاله، الطباعة بالرسم المباشر،الطباعة بالترخيم، والطباعة الرقمية، مع الأستفادة من إمكانات الذكاء الأصطناعي في تحليل أنماط الحرائق وإعادة توظيفها بهدف تحقيق تفاعل بين الممارسات الطباعية التقليدية والمعاصرة مما يسهم في إثراء مجال الطباعة الفنية بأساليب مبتكرة. This research aims to explore the compositional possibilities inspired by the shapes of forest fire and the potential to shape them for enriching typographic composition. This is achieved through the study and analysis of the shapes and color gradients resulting from this environmental phenomenon. The research seeks to transform these effects, such as cracks, ash from burn marks, and smoke, into compositional elements applicable in the manual typographic style. This opens new horizons for typographic artistic expression, as the research focuses on experimentation with both manual and technological typographic styles. Techniques such as discharge printing, direct drawing, marbling printing, and digital printing are employed, while also benefiting from the capabilities of artificial intelligence in analyzing fire patterns and reusing them. The aim is to create interaction between traditional and contemporary printing practices, thus contributing to the enrichment of the field of fine art printing with innovative methods. | ||||
Keywords | ||||
الأشكال، حرائق الغابات، ، المعلق الطباعى. Shapes; forest fires; typographic composition | ||||
Statistics Article View: 1 |
||||