متطلبات تعزيز المسؤولية الاجتماعية لدى طلاب المرحلة الثانوية بالمملكة العربية السعودية Requirements for promoting social responsibility among secondary school students in the Kingdom of Saudi Arabia | ||||
المجلة الدولیة للمناهج والتربیة التکنولوجیة | ||||
Article 2, Volume 20, Issue 36, September 2025, Page 1-32 PDF (949.02 K) | ||||
Document Type: بحوث | ||||
DOI: 10.21608/ijcte.2025.449670 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
احمد حسن الجقري ![]() ![]() ![]() | ||||
1السعوديه | ||||
2کلية الدراسات العليا للتربية - جامعة القاهرة- القاهرة - مصر | ||||
Abstract | ||||
المستخلص : يهدف هذا البحث إلى تحديد متطلبات تعزيز المسؤولية الاجتماعية لدى طلاب المرحلة الثانوية في المملكة العربية السعودية في ضوء أفضل الممارسات العالمية. انطلق البحث من أهمية التعليم في بناء المواطن الصالح وتنمية الاندماج الاجتماعي، مشيرًا إلى ضرورة إعداد الطلاب لتحمل المسؤولية تجاه مجتمعهم. اعتمدت الدراسة المنهج المختلط (الكمي والوصفي)، واستُخدمت أداة الاستبانة على عينة مكونة من 122 من القيادات المدرسية والمعنيين بالأنشطة الطلابية. توصلت النتائج إلى أن هناك مجموعة من المتطلبات لتعزيز المسؤولية الاجتماعية، منها ما يتعلق بالإدارة المدرسية، والمعلمين، والمناهج، والأنشطة، والقيم، والبيئة المدرسية، والمجتمع الخارجي. وأوصت الدراسة بضرورة دمج قيم المسؤولية الاجتماعية في المناهج والأنشطة، وتعزيز الشراكة مع المجتمع، وربط البرامج بالقيم الإسلامية، في إطار تحقيق أهداف رؤية المملكة 2030. Abstract : This study aims to identify the requirements for enhancing social responsibility among secondary school students in the Kingdom of Saudi Arabia in light of global best practices. The research highlights the role of education in building responsible citizens and promoting social integration. The study employed a mixed-method approach (quantitative and descriptive), using a questionnaire applied to a sample of 122 school leaders and student activity supervisors. Findings indicated several key requirements to strengthen social responsibility, including factors related to school administration, teachers, curricula, activities, values, school environment, and community involvement. The study recommends integrating social responsibility values into curricula and activities, strengthening community partnerships, and aligning programs with Islamic principles—all in line with achieving the objectives of Saudi Vision 2030. Keywords: Social responsibility - secondary stage - Kingdom of Saudi Arabia. | ||||
Keywords | ||||
الكلمات المفتاحيه: المسؤولية الاجتماعية; المرحلة الثانوية; المملكة العربية السعودية. Keywords: Social responsibility; secondary stage; Kingdom of Saudi Arabia | ||||
Statistics Article View: 1 |
||||