استراتيجية قائمة على تسريع التعلم لتنمية التفكير التوليدي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية في الدراسات الاجتماعية A Strategy based on Accelerated Learning to develop Generative Thinking among primary school students in Social Studies | ||||
المجلة الدولیة للمناهج والتربیة التکنولوجیة | ||||
Article 3, Volume 20, Issue 36, September 2025, Page 33-64 PDF (974.34 K) | ||||
Document Type: بحوث | ||||
DOI: 10.21608/ijcte.2025.449672 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
أحمد محمد عباس محمد ![]() ![]() ![]() | ||||
1باحث | ||||
2جامعة القاهرة، كلية الدراسات | ||||
3مدرس المناهج وطرق تدريس المواد الفلسفية بکلية الدراسات العليا جامعة القاهرة | ||||
Abstract | ||||
المستخلص: هدف البحث إلى تنمية مهارة التفكير التوليدي لتلاميذ المرحلة الابتدائية من خلال التحقق من استراتيجية قائمة على تسريع التعلم لتنمية التفكير التوليدي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية في الدراسات الاجتماعية على مجموعتي البحث التجريبية التي بلغت (40) تلميذاً والمجموعة الضابطة اتي بلغت (40) تلميذاً تطبيقاً قبلياً ، تم تدريس منهج الدراسات الاجتماعية لتلاميذ الصف السادس الابتدائي باستخدام استراتيجية قائمة على تسريع التعلم لتنمية التفكير التوليدي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية في الدراسات الاجتماعية، بينما يدرس تلاميذ المجموعة الضابطة منهج الدراسات الاجتماعية بالطريقة المعتادة، ثم تطبيق أدوات البحث تطبيقاً بعدياً على مجموعتي البحث التجريبية والضابطة . وبعد تحليل البيانات ، تم استخلاص النتائج : وجود فروق دالة احصائياً بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية والضابطة فب التطبيقين القبلي والبعدي في اختبار التفكير التوليدي لصالح المجموعة التجريبية ، وفاعلية الاستراتيجية القائمة على تسريع التعلم لتنمية التفكير التوليدي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية في الدراسات الاجتماعية وفي ضوء نتائج البحث تم التوصية من التوصيات منها : الاهتمام بتسريع التعلم وتضمينه في المناهج الدراسية المختلفة بجميع مراحلها من الابتدائية إلى المرحلة الجامعية ،الاهتمام بتطبيق تسريع التعلم في تعليم وتعلم الدراسات الاجتماعية في المراحل التعليمية المختلفة، لإضفاء الحياة على موضوعاتها المجردة، تجنب الاقتصار على الجانب المعرفي في التدريس والتقويم والاهتمام بالجوانب المهارية مثل الانواع المختلفة للتفكير، والجوانب الوجدانية الميول والمشاعر . الكلمات المفتاحيه : التفكير التوليدي ، تسريع التعلم، المرحلة الابتدائية ، الدراسات الاجتماعية . Abstract : The aim of the research is to develop creative thinking skills among primary stage students by applying an effective strategy based on Accelerated Learning in teaching social studies to primary school students. The research sample consisted of (40) students, divided into two groups: the experimental group, which studied using the proposed strategy, and the control group, which studied using the traditional method. The researcher prepared the teaching materials using the proposed strategy and then applied the creative thinking test to both groups. The results were analyzed statistically to determine the effect of the proposed strategy on developing creative thinking skills in social studies among primary stage students. After analyzing the data, the results showed that there are statistically significant differences between the average scores of the students in the experimental group and the control group in the post-application of the test, in favor of the experimental group in the creative thinking skills test. The researcher attributes this to the effectiveness of the proposed strategy based on Accelerated Learning in developing creative thinking skills among primary school students in social studies. In light of the research results, the following recommendations were made: The need to pay attention to integrating Accelerated Learning into the various curricula at all educational stages, starting from the primary stage to the university stage. The need to apply Accelerated Learning in teaching social studies at different stages, to add vitality to its abstract topics. Avoiding reliance on traditional teaching methods. The necessity of training teachers on how to implement Accelerated Learning strategies effectively in teaching. Conducting more studies on the impact of Accelerated Learning on various cognitive and emotional aspects. Keywords: Accelerated Learning – Generative Thinking – Social Studies - Primary stage. | ||||
Keywords | ||||
الكلمات المفتاحيه : التفكير التوليدي; تسريع التعلم; المرحلة الابتدائية; الدراسات الاجتماعية . Keywords: Accelerated Learning – Generative Thinking – Social Studies - Primary stage | ||||
Statistics Article View: 2 |
||||