أثر استخدام الفيديو التفاعلي في تنمية مهارات التفكير التصميمي في لغة (HTML) لدى طالبات الصف الأول الثانوي The Effect of Using Interactive Video on Developing Design Thinking Skills in (HTML) For Female Students in the First Year of Secondary School | ||||
المجلة الدولیة للمناهج والتربیة التکنولوجیة | ||||
Article 6, Volume 20, Issue 36, September 2025, Page 165-242 PDF (1.77 MB) | ||||
Document Type: بحوث | ||||
DOI: 10.21608/ijcte.2025.449684 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
منال الحسين يحيى الخيري ![]() ![]() | ||||
1باحثه- كلية التربية - جامعة الملك خالد | ||||
2كلية التربية - جامعة الملك خالد | ||||
Abstract | ||||
مستخلص : هدف البحث إلى تعرف أثر استخدام الفيديو التفاعلي في تنمية مهارات التفكير التصميمي في لغة (HTML) لدى طالبات الصف الأول الثانوي، ولتحقيق هذا الهدف تم الاعتماد على المنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي لعينتين ضابطة وتجريبية بتطبيق قبلي/ بعدي، وتم اختيار عينة بطريقة قصدية من طالبات الصف الأول الثانوي من مدرسة مجمع الشعبين في محافظة رجال ألمع التي تعمل الباحثة بها، وبلغ عددهن (69) طالبة، وقسمت العينة إلى مجموعتين: المجموعة التجريبية وعدد الطالبات فيها (35) طالبة، والمجموعة الضابطة وعدد الطالبات فيها (34) طالبة، طبق على المجموعتين قبليًا وبعديًا اختبار أداء مهارات التفكير التصميمي، وتوصلت النتائج إلى وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار أداء مهارات التفكير التصميمي لصالح المجموعة التجريبية، ووجود حجم أثر كبير لاستخدام الفيديو التفاعلي في تنمية مهارات التفكير التصميمي في لغة (HTML) لدى طالبات الصف الأول الثانوي، في ضوء هذه النتائج تم وضع عدد من التوصيات من أهمها: توظيف الفيديوهات التفاعلية في تدريس مقرر التقنية في جميع المراحل الدراسية بهدف تنمية مهارات التفكير ذات المستويات العليا ومنها التفكير التصميمي من خلال التركيز دور الطالب التفاعلي في الأنشطة التي تتضمنها وأن تكون موجهة لتحفيز التفكير بأنواعه لديه. Abstract: The research aimed to identify the effect of using interactive video in developing design thinking skills in HTML for female students in the first year of secondary school. The experimental method - with a quasi-experimental design of two samples, control and experimental, with a pre/post application - was used. A sample was selected - in a purposive manner - from female students in the first year of secondary school - from Majma’ Al-Sha’abin School in Rijal Alma Governorate, where the researcher works. Their number was (69) female students, and the sample was divided into two groups: the experimental group, and the number of female students in it was (35). the control group, and the number of female students in it is (34). A test of performance of design thinking skills was applied to both groups before and after. The results revealed: There is a statistically significant difference at the significance level (0.05) between the average scores of female students in the experimental and control groups in the post-application of the design thinking skills performance test in favor of the experimental group. There is a statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average scores of the female students of the experimental group in both the pre- and post-application of the design thinking skills performance test in favor of the post-application. There is a large effect size of using interactive video in developing design thinking skills in HTML for female students in the first year of secondary school. A number of recommendations have been made, the most important of which are: employing interactive videos in teaching the technology course at all academic levels, with the aim of developing higher-level thinking skills, including design thinking, by focusing on the student’s interactive role in the activities it includes, and for them to be directed to stimulating thinking of all kinds in him. | ||||
Keywords | ||||
الكلمات المفتاحية: الفيديو التفاعلي; مهارات التفكير التصميمي; لغة (HTML) Keywords: Interactive Video; Design Thinking Skills; HTML | ||||
Statistics Article View: 1 PDF Download: 1 |
||||