أثر الرواية الرقمية في تنمية القدرة على التحليل الأدبي للنصوص السردية لدى طلبة الصف الحادي عشر في مدارس إمارة أبوظبي The impact of digital novels on developing the ability to analyze narrative texts among eleventh-grade students in schools in the Emirate of Abu Dhabi. | ||||
المجلة الدولیة للمناهج والتربیة التکنولوجیة | ||||
Article 5, Volume 20, Issue 36, September 2025, Page 135-164 PDF (786.12 K) | ||||
Document Type: بحوث | ||||
DOI: 10.21608/ijcte.2025.449695 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
ريوان جهاد ناصر ![]() | ||||
كلية التربية والعلوم الإنسانية- جامعة العين | ||||
Abstract | ||||
المستخلص : هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن أثر استخدام الرواية الرقمية في تنمية القدرة على التحليل الأدبي للنصوص السردية لدى طلبة الصف الحادي عشر في إحدى المدارس الخاصة التابعة لدائرة التعليم والمعرفة في إمارة أبوظبي. وقد نبعت مشكلة الدراسة من ملاحظة الباحث، بصفته ممارسًا ميدانيًا في الميدان التربوي، ضعف قدرة الطلبة على التعامل النقدي والتحليلي مع النصوص الأدبية، واقتصار التفاعل معها على الفهم السطحي والانطباعي، بالرغم من التطورات التكنولوجية التي تتيح وسائل أكثر تفاعلية في عرض الأدب وتعليمه. اعتمدت الدراسة على المنهج شبه التجريبي، حيث تم تقسيم عينة الدراسة، البالغ عددها (44) طالبًا، إلى مجموعتين: تجريبية درست باستخدام الرواية الرقمية، وضابطة درست بالطريقة التقليدية. واستخدم الباحث اختبارًا تحصيليًا في مهارات التحليل الأدبي للنصوص السردية بوصفه أداة للدراسة. وقد أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين متوسطي درجات المجموعتين لصالح المجموعة التجريبية، مما يدل على فاعلية استخدام الرواية الرقمية في تنمية القدرة على التحليل الأدبي. وفي ضوء هذه النتائج، أوصت الدراسة بضرورة إدماج تقنيات السرد الرقمي في تعليم الأدب العربي، وتدريب المعلمين على تصميم روايات رقمية وتوظيفها داخل الصفوف الدراسية، لما لها من دور فعّال في تحفيز التفكير النقدي وتعميق التفاعل مع النصوص السردية. Abstract: This study aimed to reveal the impact of using the digital novel in developing the ability to literary analyze narrative texts among eleventh grade students in one of the private schools affiliated with the Department of Education and Knowledge in the Emirate of Abu Dhabi. The problem of the study stemmed from the researcher's observation, in his capacity as a field practitioner in the educational field, of the weak ability of students to deal critically and analytically with literary texts, and the limitation of interaction with them to superficial and impressionistic understanding, despite technological developments that provide more interactive means of presenting and teaching literature. The study was based on the quasi-experimental approach, where the study sample, numbering (44) students, was divided into two groups: an experimental group that studied using the digital novel, and a control group that studied in the traditional way. The researcher used an achievement test in literary analysis skills of narrative texts as a study tool. The results showed that there were statistically significant differences in the level of significance (α ≤ 0.05) between the average scores of the two groups in favor of the experimental group, which indicates the effectiveness of using the digital novel in developing the ability to analyze literature. In light of these results, the study recommended the necessity of integrating digital narrative techniques into teaching Arabic literature, and training teachers to design digital novels and employ them within classrooms, because of their effective role in stimulating critical thinking and deepening interaction with narrative texts. | ||||
Keywords | ||||
الكلمات المفتاحية: الرواية الرقمية، التحليل الأدبي، النصوص السردية، الصف الحادي عشر- إماره أبو ظبي. Keywords: digital novel; literary analysis; narrative texts; Grade 11; Emirate of Abu Dhabi | ||||
Statistics Article View: 1 PDF Download: 1 |
||||