فاعليـــة برنامج مقتـرح قائم على تطبيقات الواقــع المعزز لتنمية الدافعية للإنجاز في مادة الرياضيات لدى طالبات الصف العاشر الثانوى بالكويت The effectiveness of a proposed program based on augmented reality applications to develop motivation to achieve in mathematics among tenth-grade secondary school female students in Kuwait | ||||
المجلة الدولیة للمناهج والتربیة التکنولوجیة | ||||
Article 6, Volume 20, Issue 37, September 2025, Page 244-301 PDF (1.42 MB) | ||||
Document Type: بحوث | ||||
DOI: 10.21608/ijcte.2025.449869 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
وسمية سعد طلق عواض فاطم الشلاحى ![]() ![]() ![]() | ||||
کلية الدراسات العليا للتربية - جامعة القاهرة- القاهرة - مصر | ||||
Abstract | ||||
مستخلص: هدف البحث إلى تنمية الدافعية للإنجاز في مادة الرياضيات لدى طالبات الصف العاشر الثانوى بالكويت باستخدام" برنامج مقتـرح قائم على تطبيقات الواقــع المعزز " وتم اختيار وحدتى (هندسة الدائرة والهندسة المستوية) من كتاب الرياضيات المقرر على طالبات الصف العاشر الثانوى بالكويت 2023/2024، واعداد مواد التعلم وهما دليل المعلم وودليل الطالب والبرنامج؛ ولتحقيق هدف البحث تم بناء أداة البحث وهى مقياس الدافعية للإنجاز، وطبق البحث على مجموعتين من الطلاب أحدهما ضابطة وبلغت (30) طالبًا، وأخرى تجريبية وبلغت(30) طالبًا ، وقد أسفرت نتائج البحث عن فاعلية البرنامج القائم على تطبيقات الواقع المعزز في تنمية الدافعية للإنجاز في مادة الرياضيات لدى طالبات الصف العاشر الثانوى بالكويت، وتفوق المجموعة التجريبية عن الضابطة؛ مما يؤكد على فاعلية البرنامج. Abstract The aim of the research is to develop the motivation to achieve in mathematics among tenth grade secondary school female students in Kuwait using a "proposed program based on augmented reality applications." Two units (circular geometry and plane geometry) were selected from the mathematics book prescribed for tenth grade secondary school female students in Kuwait 2023/2024, and the learning materials were prepared, namely the teacher's guide, the student's guide and the program. To achieve the research objective, the research tool was built, which is the achievement motivation scale. The research was applied to two groups of students, one of which was a control group consisting of (30) students, and the other was an experimental group consisting of (30) students. The research results showed the effectiveness of the program based on augmented reality applications in developing the motivation to achieve in mathematics among tenth grade secondary school female students in Kuwait, and the experimental group outperformed the control group, which confirms the effectiveness of the program. | ||||
Keywords | ||||
الكلمات المفتاحية:( الواقع المعزز ، الدافعية لللإنجاز، الرياضيات ، طالبات ، الصف العاشر الثانوى، الكويت). Keywords: (Augmented Reality; Motivation to achiev; Mathematics; 10th grade secondary school; girls; Kuwait) | ||||
Statistics Article View: 11 PDF Download: 1 |
||||