تصميم بيئة تعلم إلكترونية قائمة على استراتيجية التعلم بالنمذجة لتنمية مهارات الذكاء الاصطناعي لدى طلاب تكنولوجيا التعليم "Designing an E-Learning Environment Based on the Modeling Learning Strategy to Develop Artificial Intelligence Skills among Educational Technology Students" | ||||
المجلة العلمية لعلوم التربية النوعية | ||||
Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 29 August 2025 | ||||
Document Type: أبحاث علمیة | ||||
DOI: 10.21608/sjsep.2025.398370.1309 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
حسناء عبد العاطي الطباخ1; عبير فوزي عبد الفتاح العصامي2; ايمان شعبان عطية3; وردة رجب حسين طه الجناينى ![]() | ||||
1استاذ تكنولوجيا التعليم، رئيس قسم تكنولوجيا التعليم كلية التربية النوعية، جامعة طنطا | ||||
2أستاذ مساعد أصول التربية ورئيس قسم العلوم التربوية والنفسية كلية التربية النوعية ، جامعة طنطا | ||||
3مدرس مناهج وطرق تدريس تكنولوجيا تعليم قسم العلوم التربوية والنفسية كلية التربية النوعية، جامعة طنطا | ||||
4أخصائى أول تطوير تكنولوجى بإدارة قويسنا التعليمية | ||||
Abstract | ||||
مستخلص الدراسة: هدفت الدراسة الحالية إلى تصميم بيئة تعلم إلكترونية قائمة على استراتيجية التعلم بالنمذجة لتنمية مهارات الذكاء الاصطناعي لدى طلاب تكنولوجيا التعليم، واستكشاف فعالية بيئات التعلم الإلكترونية المدعومة بالتكنولوجيا في تعزيز مهارات الطلاب، خاصة في ظل التحولات السريعة في مجالات الذكاء الاصطناعي. اتبعت الدراسة المنهج التجريبي ذو المجموعتين التجريبيتين لعينة قوامها (60) طالبًا من طلاب تكنولوجيا التعليم. تم تقسيم المشاركين إلى مجموعات ضابطة وتجريبية، وتمثلت أدوات القياس في: الاختبار التحصيلي لقياس مهارات الذكاء الاصطناعي، أظهرت النتائج وجود فرق دال بين المجموعتين التجريبيتين في التطبيق البعدي للاختبار، لصالح مجموعة التعلم بالنمذجة، مما يدل على تحسن مهارات الطلاب في الذكاء الاصطناعي بعد تنفيذ تجربة الدراسة. ويرجع هذا التحسن إلى فعالية استراتيجية التعلم بالنمذجة المستخدمة. كما أظهرت النتائج وجود أثر إيجابي لاستخدام هذه الاستراتيجية على تحسين المهارات، مما يعكس أهمية دمج أساليب التعلم الحديثة في التعليم. أوصت الدراسة بضرورة دمج استراتيجيات التعلم بالنمذجة في برامج تكنولوجيا التعليم، وتوسيع استخدام هذه البيئات لتعزيز التعلم. The current research aims to design an electronic learning environment based on the modeling learning strategy to develop artificial intelligence skills among educational technology students. The study seeks to explore the effectiveness of technology-supported electronic learning environments in enhancing student skills, particularly in light of rapid transformations in the field of artificial intelligence. The research followed a developmental methodology and an experimental design with two experimental groups, involving a sample of 60 educational technology students. Participants were divided into control and experimental groups, and the measurement tools included a knowledge test to assess artificial intelligence skills, The results showed a significant difference between the two experimental groups in the post-test application, favoring the modeling learning strategy group, indicating an improvement in students' artificial intelligence skills after implementing the research experiment. This improvement is attributed to the effectiveness of the modeling learning strategy used. The results also demonstrated a positive impact of this strategy on skill enhancement, reflecting the importance of integrating modern learning methods into education. The study recommends the integration of modeling learning strategies into educational technology programs and expanding the use of these environments to enhance learning. | ||||
Keywords | ||||
بيئة تعلم إلكترونية; استراتيجية التعلم بالنمذجة; مهارات الذكاء الاصطناعي Electronic learning environment; Modeling learning strategy; Artificial intelligence skills | ||||
Statistics Article View: 7 |
||||