تطوير نظام إعداد المعلم في المملكة العربية السعودية في ضوء تجربة ماليزيا (دراسة مقارنة). | ||||
مجلة القراءة والمعرفة | ||||
Volume 25, Issue 286, August 2025, Page 9-28 PDF (597.56 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/mrk.2025.450465 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
الباحثة / منى بنت صالح البطحي* | ||||
مشرفة التطوير المهني بمحافظة عنيزة - مرشحة لنيل درجة الدكتوراه بجامعة القصيم | ||||
Abstract | ||||
تهدف هذه الدراسة لتطوير نظام إعداد المعلم في المملكة العربية السعودية في ضوء تجربة ماليزيا؛ واستخدمت الدراسة المنهج المقارن. ومن أبرز النتائج التي توصلت إليها أن نسب القبول في مؤسسات إعداد المعلم في المملكة العربية السعودية تتم بنسبة كبيرة، مع ضعف برامج الإعداد وعدم تخصصها الأكاديمي، مما انعكس على جودة المخرجات. وكان من أبرز التوصيات التوجه نحو تعميق الإعداد الأكاديمي المرتبط بتخصص المعلم في كل مرحلة، مع خطة زمنية طويلة نسبياً، وذلك أن مهارات المعلمين في القرن الحالي مرتبطة بالممارسة الطويلة وتقويمها، وضعف برامج الإعداد الأكاديمي في تنمية المهارات البحثية لدى المعلمين، وكذلك استقطاب خريجي الماجستير لمهنة التعليم مع تقديم حوافز مناسبة، ليكونوا معدين بالشكل الصحيح، سواءً من الناحية البحثية أو الأكاديمية التخصصية أو المهنية المتطلبة لأدوارهم الجديدة. This study aims to develop the teacher preparation system in the Kingdom of Saudi Arabia in light of the Malaysian experience. The study used a comparative approach. Among the most prominent findings is that admission rates to teacher preparation institutions in the Kingdom of Saudi Arabia are high, with weak preparation programs and a lack of academic specialization, which has negatively impacted the quality of outcomes. Among the most prominent recommendations was a move toward deepening academic preparation linked to teacher specialization at each stage, with a relatively long timeframe. This is because teachers' skills in the current century are linked to long-term practice and assessment, and academic preparation programs are weak in developing teachers' research skills. It also aims to attract master's degree graduates to the teaching profession by providing appropriate incentives to ensure they are properly prepared, whether in terms of research, academic specialization, or the professional requirements of their new roles. | ||||
Keywords | ||||
Keywords: Teacher preparation system; Kingdom of Saudi Arabia; Malaysian experience; Comparative study. نظام إعداد المعلم; المملكة العربية السعودية; تجربة ماليزيا; دراسة مقارنة | ||||
Statistics Article View: 8 PDF Download: 2 |
||||