..الإسهام النسبي للذكاء الوجداني في التنبؤ بالصمود المهني لدى المعلمين الدارسين بمراكز التأهيل التربوي بالأزهر ... | ||||
مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||||
Volume 130, Issue 1, April 2025, Page 842-913 PDF (2.43 MB) | ||||
Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||||
DOI: 10.21608/maed.2025.450483 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
طارق محمد الجلالي; سعيد خيري ذكي; بدوي علي عبد الحليم | ||||
Abstract | ||||
هدف البحث إلى الكشف عن العلاقة الارتباطية بين الذكاء الوجداني والصمود المهني لدى المعلمين الدارسين بمراكز التأهيل التربوي بالأزهر، والكشف عن الفروق في كل من الذكاء الوجداني والصمود المهني لدى المشاركين في ضوء متغيري النوع (ذكور/إناث)، والخبرة (أقل من ٥ سنوات/ أكثر من ٥ سنوات)، إضافة إلى التحقق من إمكانية التنبؤ بالصمود المهني بمعلومية درجة الذكاء الوجداني، وشارك في البحث (٧٢٢) معلماً من الدارسين بمختلف مراكز التأهيل التربوي بالأزهر الشريف، بمتوسط عمري (٢٨.٢٦) وانحراف معياري (٥.٢٧)، وتم استخدام مقياسي الذكاء الوجداني (إعداد Petrides, 2009، وترجمة الباحثين) الصمود المهني (إعداد الباحثين). وأظهرت النتائج وجود علاقة موجبة دالة إحصائيا بين أبعاد الذكاء الوجداني والدرجة الكلية والصمود المهني لدى المشاركين، كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في جميع أبعاد الذكاء الوجداني والدرجة الكلية وجميع أبعاد الصمود المهني والدرجة الكلية في ضوء النوع لصالح الإناث، ووجدت فروق دالة إحصائياً في بعدي الرفاهية النفسية، والوعي العاطفي والدرجة الكلية للذكاء الوجداني وفقاً لمتغير الخبرة (أقل من ٥ سنوات/ أكثر من ٥ سنوات)، وكانت الفروق لصالح ذوي الخبرة الأقل، في حين لم توجد فروق ذات دلالة إحصائية في بعدي ضبط النفس والتواصل الاجتماعي في ضوء الخبرة، كما لم توجد فروق دالة إحصائياً في أبعاد الصمود المهني والدرجة الكلية وفقاً لمتغير الخبرة (أقل من ٥ سنوات/ أكثر من ٥ سنوات) فيما عدا بعد المرونة العقلية وكانت الفروق لصالح ذوي الخبرة الأقل، كما أشارت النتائج إلى أنه يمكن التنبؤ بالذكاء الوجداني وأبعاده بمعلومية درجة الصمود المهني. الكلمات المفتاحية: الذكاء الوجداني، الصمود المهني، المعلمون، التأهيل التربوي بالأزهر The Relative Contribution of Emotional Intelligence in Predicting Professional Resilience among Teachers Studying at Al-Azhar Educational Qualification Centers Abstract: This research aimed to explore the correlation between emotional intelligence and professional resilience among teachers studying at Al-Azhar Educational Qualification Centers and to reveal the differences in both emotional intelligence and professional resilience in light of gender (males/females), and experience (less than 5 years/more than 5 years), in addition to predict professional resilience through emotional intelligence. 722 teachers studying at Al-Azhar Educational Qualification Centers participated, with an average age (28.26) and a standard deviation (5.27). The Emotional Intelligence Scale (prepared by Petrides, 2009, and translated by the researchers) and Professional Resilience Scale (prepared by the researchers) were used. The results showed a statistically significant positive relationship between all dimensions of emotional intelligence, the total score, and professional resilience. The results also showed statistically significant differences in the total score of emotional intelligence and its all dimensions, the total score of professional resilience and its all dimensions in light of gender, in favor of females. Statistically significant differences were found in the dimensions of psychological well-being and emotional awareness, and the total score of emotional intelligence, according to the experience variable (less than 5 years/more than 5 years) in favor of minor experience, while no statistically significant differences were found in the dimensions of self-control and social communication, according to experience. There were also no statistically significant differences in the dimensions of professional resilience and the total score, according to the experience variable (less than 5 years/more than 5 years), except for the dimension of mental flexibility, and the differences were in favor of those with minor experience. The results also indicated that emotional intelligence and its dimensions can be predicted through the degree of professional resilience among the research sample. Keywords: Emotional Intelligence, Professional Resilience, Teachers, Al-Azhar Educational Qualification. | ||||
Keywords | ||||
..الإسهام النسبي للذكاء الوجداني في التنبؤ بالصمود المهني لدى المعلمين الدارسين بمراكز التأهيل التربوي بالأزهر . | ||||
Statistics Article View: 4 PDF Download: 2 |
||||