الأنسـاق الثقافيـة المضمـرة فـي القصـة القصيرة جـدا دراسـة تطبيقيـة فـي مجمـوعتـي (شـيء ما يتـدلـى، وخـز) لمفـرج The implicit cultural structures in very short stories: An applied study in my collections (Something Hanging, Stinging) by Mufrij Al-Majfal | ||||
مجــلة کلية اللغة العربية بأســيوط | ||||
Volume 44, Issue 3, August 2025, Page 1716-1768 PDF (678.01 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jfla.2025.397459.1619 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
أمل علي آل شبلان ![]() | ||||
باحثة دكتوراه بجامعة الملك خالد بأبها | ||||
Abstract | ||||
ضمن معطيات الدرس النقدي الحديث، ومن خلال تجربة النقد الثقافي عربيًا، تستدرك هذه الورقة فكرة أثر الأنساق الثقافية في القصة القصيرة جدًا، بوصفها من أبرز فنون ما بعد الحداثة، كما أنها من الفنون السردية التي نشأت متزامنة مع نقد ما بعد الحداثة بتمثلاته في النقد الثقافي عند الغذامي عام 2000م، حيث كانت القصة القصيرة جدًا؛ نموذجًا للتقصي الثقافي عن استجابة المملكة العربية السعودية لهذا الفن، من خلال الأنساق المضمرة، إذ كانت هذه الرؤية الثقافية تنظر للقصة القصيرة جدًا بوصفها واحدًا من أبرز الخطابات التي استوعبت الأنساق الثقافية المضمرة من خلال تكثيفها وجماليتها اللغوية ورمزيتها البالغة، مُشكّلة أرضية خصبة للقضايا التي يسعى النقد الثقافي لدراستها. وعليه كشفت هذه الدراسة عن آليات اشتغال النسق الثقافي داخل القصة القصيرة جدًا في السعودية، وعن أنساقها الثقافية التي تسللت إلى الخطاب السردي السعودي، ضمن مجموعتي مفرج المجفل (شيء ما يتدلى) و(وخز)، وفق منهجية الغذامي للنقد الثقافي في تحليل الخطاب الأدبي، ضمن خمسة أنساق مضمرة؛ "الأنا الطاغية واختراع السيد"، و"تشييء المرأة"، و"القيود المجتمعية"، و"المحافظة والانفتاح"، و"المثقف والسلطة" التي تجلت في عينة الدراسة. وقد نتج عن ذلك؛ إمكانية الكشف عن النسقية الداخلية لمجتمع ما من خلال دراسة أنساقه المضمرة في خطاباته الأدبية، وصلاحية منهجية النقد الثقافي لدراسة السرديات في النتاج السعودي. Based on the premises of modern critical studies and through the experience of cultural criticism in the Arab world, this paper highlights the influence of cultural patterns in very short stories, considered one of the prominent postmodern arts. It is a narrative form that emerged concurrently with postmodern criticism, particularly represented in cultural criticism by Al-Ghuthami in 2000. The very short story served as a model for cultural investigation into Saudi Arabia's response to this art through implicit patterns. This cultural perspective viewed the very short story as one of the significant discourses that absorbed the implicit cultural patterns through its linguistic intensity, aesthetic beauty, and profound symbolism, forming fertile ground for issues that cultural criticism aims to study. Consequently, this study reveals the mechanisms of cultural patterns within the very short story in Saudi Arabia and its cultural patterns that infiltrated Saudi narrative discourse, particularly in the collections of Mufarrah Al-Mujfel ("Something Dangling" and "Prick"), following Al-Ghuthami's methodology for cultural criticism in analyzing literary discourse. The analysis covered five implicit patterns: "the domineering self and the invention of the master," "objectification of women," "social restrictions," "conservatism and openness," and "the intellectual and authority," as evidenced in the study sample. As a result, the cultural criticism methodology proved valid for studying Saudi narratives, demonstrating the possibility of uncovering the internal patterns of a society through examining its implicit patterns in literary discourse. | ||||
Keywords | ||||
الأنساق الثقافية، القصة القصيرة، دراسة تطبيقية. Cultural Patterns; Short Story; Applied Study | ||||
References | ||||
فهرس المصادر والمراجع
المصادر:
المراجع:
المعاجم والموسوعات:
المجلات والدوريات:
المصادر السمعية والبصرية:
المواقع الالكترونية:
| ||||
Statistics Article View: 8 PDF Download: 6 |
||||