الإعجاز القصصي بين العرض والسرد والترتيب" قصص الكهف " نموذجا Al'iiejaz Alqasasiu Bayn Aaleird Wlsard Waltartibi"Qisas Alkahfa" Namudhajan | ||||
مجــلة کلية اللغة العربية بأســيوط | ||||
Volume 44, Issue 3, August 2025, Page 1960-2031 PDF (2.39 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jfla.2025.410764.1647 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
أشرف محمود عبدالهادي الدمهوجي ![]() | ||||
قسم البلاغة والنقد في كلية اللغة العربية فرع جامعة الأزهر بالمنوفية | ||||
Abstract | ||||
هذه دراسة موجزة تكشف عن ملامح الإعجاز القصصي بين العرض والسرد والترتيب في قصص الكهف؛ مساهمة في إدراك وجه من أوجه الإعجاز القرآني، ومما لا شك فيه أن القصص القرآني من أساس هذا الإعجاز، وطريقة السرد والعرض في قصص سورة الكهف الأربع تقوم على بنية سردية منتقاة بدقة وعناية، فتسهم في تحقيق المقاصد العقدية التربوية للقصص، أما الأحداث التي تجاوزتها تلك القصص، فليست مهمة، ووجودها لا يخدم مقاصد تلك القصص، ومن ثمَّ، فإن إشكالية البحث تكمن في إبراز الإعجاز البلاغي للنص القرآني من خلال تحليل آيات من سورة الكهف تختص بالقصص القرآني في ضوء طريقة العرض والسرد وبلاغة الترتيب التي تمثل وحدة دلالية ترتبط بسياق اقتضى نزولها، وفي ذلك لون من الإعجاز البياني في القرآن الكريم، وسبب اختيار سورة الكهف؛ لما فيها من وضوح نظرية السرد والعرض والترتيب لقصص السورة بهذا الإعجاز، واتبع البحث المنهج الاستقرائي التحليلي الوصفي، وتناولت الدراسة أمرين الأول: الحديث عن بلاغة السرد والعرض في القصص الأربع، والثاني: الحديث عن وحدة المقصد، وبلاغة الترتيب، وملامح الإعجاز في القصص الأربع، ومن أهم النتائج: أن قصص الكهف الأربع خلت من وجود شخصية المرأة ؛ لذا انفرد القصص القرآني بسمة خاصة في السرد القصصي، حيث الاقتصار على الشخصيات التي تستدعيها طبيعة الموضوع، والمواقف المختلفة، وتركت الجوانب الأخرى التي ليس لها وظائف حيوية في رسم الشخصيات، وتطوير الأحداث. أن سورة الكهف مليئة بالكهوف، ولكنها كهوف معنوية. This is a brief study that reveals the features of the narrative miracle between presentation, narration, and arrangement in the stories of the Cave; contributing to understanding one aspect of the Qur’anic miracle. There is no doubt that the Qur’anic stories are the basis of this miracle, and the method of narration and presentation in the four stories of Surat Al-Kahf is based on a narrative structure that is carefully and precisely selected.It contributes to achieving the educational doctrinal objectives of the stories. As for the events that these stories have surpassed, they are not important, and their existence does not serve the objectives of these stories. Therefore, the problem of the research lies in highlighting the rhetorical miracle of the Qur’anic text through analyzing verses from Surat Al-Kahf that are specific to Qur’anic stories in light of the method of presentation and narration and the eloquence of arrangement that represents a semantic unit linked to a context that required its revelation.This is a type of rhetorical miracle in the Holy Quran, and the reason for choosing Surat Al-Kahf is because it contains a clear theory of narration, presentation, and arrangement of the stories of the Surah with this miracle. The research followed the descriptive analytical inductive method, and the study dealt with two matters: the first: talking about the eloquence of narration and presentation in the four stories, and the second: talking about the unity of purpose, the eloquence of arrangement, and the features of the miracle in the four stories.One of the most important findings is that the four stories of the cave were devoid of any female characters. Therefore, the Quranic stories are unique in their narrative style, as they are limited to characters necessitated by the nature of the subject and the various situations, while other aspects that are not vital to characterization and development of events are omitted. Surat al-Kahf is replete with caves, but they are spiritual caves. | ||||
Keywords | ||||
الإعجاز القصصي ، السرد ، العرض، الترتيب ، الشخصيات ، الأحداث ، الزمان، المكان Narrative Miracle; Narration; Presentation; Arrangement; Characters; Events; Time; Place | ||||
References | ||||
المصادر والمراجع
| ||||
Statistics Article View: 4 PDF Download: 4 |
||||