أساليب توظيف المقدمات والفواصل الموسيقية في الأغنية المصرية في القرن العشرين والاستفادة منها في الصولفيج العربي Methods of employing musical introductions and chapters in Egyptian songs in the twentieth century and their use in Arabic solfege | ||||
المجلة العلمية لعلوم التربية النوعية | ||||
Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 01 September 2025 | ||||
Document Type: أبحاث علمیة | ||||
DOI: 10.21608/sjsep.2025.320582.1146 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
هبه خلف موسي فرحات ![]() | ||||
1باحثة دكتوراة | ||||
2أستاذ الموسيقى العربية بقسم التربية الموسيقية ووكيل الكلية لشئون خدمة المجتمع وتنمية البيئة كلية التربية النوعية - جامعة طنطا | ||||
3أستاذ الموسيقى العربية المساعد بقسم التربية الموسيقية كلية التربية النوعية - جامعة طنطا | ||||
Abstract | ||||
للغناء العربي صور متعددة من التأليف، وكل نوع من هذه الصور له سماته الخاصة وذلك من حيث النظم والتأليف اللفظي والبناء اللحني وأدائه، ليلتزم به كل من المؤلف والملحن والمغنى. لاحظت الباحثة أن هناك بعض الأغاني المصرية في القرن العشرين لها سمات خاصة في الصياغة اللحنية، حيث يوجد تشابه كبير في لحن المقدمة والفواصل الموسيقية من حيث المسار والبناء اللحني في الأغنية الواحدة، أو بمعنى آخر يتكرر لحن المقدمة والفواصل الموسيقية بعدة صياغات لحنية مختلفة، ويأتي الاختلاف عند التكرار بين تلك الألحان في علامات التحويل التي تؤدى إلى انتقال مقامي جديد تمهيدًا لغناء الكوبليه التالي، ومن تلك الأغاني على سبيل المثال: (ديالوج شحات الغرام)، (طقطوقة يا حلو صبح)، (طقطوقة جميل جمال)،(طقطوقة خيّ خيّ). الأمر الذي دفع الباحثة إلى تحديد أوجه التشابه والاختلاف والتنويع عند هذا التكرار بين ألحان هذه المقدمات والفواصل الموسيقية، وإحداث انتقالات مقامية جديدة والتي يمكن توظيفها في رفع مستوى أداء الصولفيج العربي بشكل عام، وفي جانب الانتقال المقامي الذي يعد من أهم المهارات الأساسية في غناء الصولفيج العربي. اشتمل البحث على مقدمة وأربعة فصول جاءت على النحو التالي: الفصل الأول: مشكلة البحث والدراسات السابقة، واشتمل على: أولًا: مقدمة البحث، مشكلة البحث، أهداف البحث، أهمية البحث، أسئلة البحث، إجراءات البحث، منهج البحث، أدوات البحث، عينة البحث، مصطلحات البحث. ثانيًا: الدراسات السابقة المرتبطة بموضوع البحث. الفصل الثاني: الإطار النظري واشتمل على المفاهيم النظرية للدراسة مثل: (الصولفيج العربي، وقالب الطقطوقة، والتاريخ الفني لملحني عينة البحث. الفصل الثالث: الإطار التطبيقي واشتمل على تحليل عينه منتقاة من الأغاني المصرية ذات التكرار في لحن المقدمة والفواصل الموسيقية بعدة صياغات لحنية مختلفة والمتضمنة لانتقالات مقامية مختلفة في القرن العشرين. الفصل الرابع: نتائج البحث وتفسيرها واشتمل على نتائج البحث وتفسيرها، وتوصيات البحث، ومراجع البحث، وملخص البحث باللغة العربية واللغة الانجليزية. Arabic singing has many forms of composition, with each form having its own distinct features. These features are related to the arrangement, lyrical composition, melodic structure, and performance, and all composers, arrangers, and singers must adhere to them. The researcher observed that some 20th-century Egyptian songs have unique characteristics in their melodic structure. Specifically, there is a strong similarity in the melody of the intro and instrumental breaks within a single song, both in their overall flow and musical composition. The intro melody and instrumental breaks are repeated with different melodic phrasings. The main difference in these repetitions comes from the accidentals, which create a new modal shift to prepare for the next verse. Examples of such songs include the dialogue "Shahat El Gharam" and the taqtuqas "Ya Helw Sabah," "Gamil Gamal," and "Khay Khay." This prompted the researcher to identify the similarities, differences, and variations in the repetition of these intro melodies and musical breaks, which feature new modal transitions. These findings can be used to improve the performance level of Arabic solfège in general, and specifically in the area of modal transitions, which is considered one of the most fundamental skills in Arabic solfège singing. The research included an introduction and four chapters as follows: Chapter 1: Research Problem and Previous Studies, which included: First: Research introduction, research problem, research objectives, research importance, research questions, research procedures, research methodology, research tools, research sample, and research terms. Second: Previous studies related to the research topic. Chapter 2: Theoretical Framework, which included the theoretical concepts of the study, such as Arabic solfège, the taqtuqa form, and the artistic history of the composers in the research sample. Chapter 3: Applied Framework, which included an analysis of a selected sample of 20th-century Egyptian songs that feature repetition in the intro melody and musical breaks with different melodic phrasings and varying modal transitions. Chapter 4: Research Findings and Interpretation, which included the research findings and their interpretation, research recommendations, research references, and a summary of the research in both Arabic and English. | ||||
Keywords | ||||
المقدمات والفواصل الموسيقية; الأغنية المصرية في القرن العشرين; الصولفيج العربي Introductions and musical interludes; Egyptian songs in the twentieth century; Arabic solfege | ||||
Statistics Article View: 3 |
||||