التوازي في ديوان(بين الزحام) للشاعر علي رديش دغريري Parallel In The Diwan (Between The Crowds) By The Poet Ali Reddish Daghriri | ||||
مجــلة کلية اللغة العربية بأســيوط | ||||
Volume 44, Issue 4, August 2025, Page 2334-2377 PDF (647.6 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jfla.2025.392680.1609 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
سارة أحمد بريمة الريح ![]() | ||||
قسم اللغة العربية ـ كلية الفنون والعلوم الإنسانية ـ جامعة جازان ـ المملكة العربية السعودية | ||||
Abstract | ||||
تسعى هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على أشكال التوازي في ديوان علي رديش (بين الزحام) بشكل عام، والعمل على تحديد وتوضيح الخصائص الشعرية لهذه الظاهرة وأساليب استخدامها في شعره بشكل خاص، مع بيان أثر ذلك في تعزيز جماليات النص وعمقه، والبحث عن العلاقة المترابطة بين التوازي والمضمون في النصوص الشعرية للشاعر الكبير على رديش دغريري، وكيفية إثراء الدلالات والمعاني من خلال استخدام هذه الظاهرة الشعرية. هذا وقد توصلت الدراسة إلى العديد من النتائج، جاء من أهمها : تميزت نصوص الشاعر رديش بالدخول إلى الغرض الرئيس مباشرة، دون إضافة مقدمات لا علاقة لها بالمعنى ، وقد مثلت ظاهرة التوازي في ديوانه عنصرًا أساسًا في بناء النصوص الشعرية، حيث أضافت عمقًا وجمالًا فنيًا يعكس مهارة الشاعر في توظيف هذا الأسلوب البلاغي، هذا وقد أسهم التوازي الصوتي والتركيبي في القصيدة في إبراز الحالة الشعورية للشاعر وتقوية المعاني المرتبطة بـ الحنين، الألم، والشكوى من الزمن من خلال التكرار الصوتي الذي خلق إيقاعًا موسيقيًا حزينًا، بينما عزز التكرار النحوي إحساس الاستمرارية في المعاناة، مما يعكس صورة متكاملة للعذاب النفسي الذي يعانيه الشاعر . This study seeks to shed light on the forms of parallelism in the Diwan of Ali Radish (between the crowds) in general, and work to identify and clarify the poetic characteristics of this phenomenon and the methods of its use in his poetry in particular, with an indication of the impact of this in enhancing the aesthetics and depth of the text, and the search for The interrelated relationship between parallelism and content in the poetic texts of the great poet Ali Radish Daghriri, and how to enrich connotations and meanings through the use of this poetic phenomenon.The study has reached many results, the most important of which are: The texts of the poet Radish were characterized by entering the main purpose directly, without adding introductions that have nothing to do with meaning, and the phenomenon of parallelism in his office represented a key element in the construction of poetic texts, as it added depth and artistic beauty that reflects the skill of the poet in employing this rhetorical style, this has contributed to the phonetic and compositional parallelism in the poem in highlighting the emotional state of the poet and strengthening the meanings associated with nostalgia, pain, and complaining about time Through vocal repetition that created a melancholic musical rhythm, while grammatical repetition enhanced a sense of continuity in suffering, reflecting an integrated picture of the psychological torment suffered by the poet. | ||||
Keywords | ||||
التوازي، علي رديش، التوازي الدلالي، التوازي الصوتي، التوازي التركيبي. Parallelism; Ali Radish; Semantic Parallelism; Phonetic Parallelism; Synthetic Parallelism | ||||
References | ||||
المصادر والمراجع
أولاً: القرآن الكريم .
ثانيًا : المصادر :
ثالثًا : المراجع :
المواقع الإلكترونية :
https://www.okaz.com.sa/people-situations/na/2198356
| ||||
Statistics Article View: 3 PDF Download: 3 |
||||