تحليـل محتـوى كُتُب لغتي الخالدة للصف الأول متوسـط بالمملكـة العربيـة السعودية في ضوء متطلبـات الأمن الفكري Analysis of the content of the book My Eternal Language for the first intermediate grade in the Kingdom of Saudi Arabia in light of the requirements of intellectual security | ||||
مجلة البحوث التربویة والنوعیة | ||||
Volume 36, Issue 36.1, September 2025, Page 37-79 PDF (1.57 MB) | ||||
Document Type: بحوث | ||||
DOI: 10.21608/jeor.2025.450781 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
حصه العنزي1; ميمونة ابا الخل2 | ||||
1مناهـج وطـرق التـدريس - كليـة التربيـة جامعـة الامام محمد بن سعود الإسلامية | ||||
2كليــــــة التــــــربيــــــة جامعة الامام محمد بن سعود الإسلامية | ||||
Abstract | ||||
هدفت الدراسة إلى التعرُّف على درجة توافر متطلبات الأمن الفكري، في كتب لغتي الخالدة من المرحلة المتوسطة. ولتحقيق أهداف الدراسة؛ تم اتباع المنهج الوصفي التحليلي، وبناء قائمة بمتطلبات الأمن الفكري اللازم توافرها في كتب لغتي الخالدة من المرحلة المتوسطة، ومن ثم تحويلها إلى بطاقة تحليل محتوى التي اشتملت على (24) مؤشراً، موزعةً على (6) متطلبات فرعية، تفرَّعت من (4) متطلبات رئيسة، وتتضمن المتطلبات ما يلي: المتطلبات المتعلِّقة بالعقيدة الصحيحة والدين الإسلامي، والمتطلبات المتعلِّقة بتنمية المواطنة وحب الوطن، والمتطلبات المتعلِّقة بتنمية مهارة الحوار لدى الافراد، والمتطلبات المتعلِّقة بالتقنية والإعلام. وبعد التأكُّد من ثباتها؛ تم تحليل محتوى كتب لغتي الخالدة من المرحلة المتوسطة، والبالغ عددها (3) كتب للفصول الثلاثة، وتم رصد التكرارات، وحساب النسب المئوية. وقد أسفرت نتائج الدراسة عن الآتي: أن تضمين متطلبات الأمن الفكري جاءت بنسب متفاوتة في مقرر لغتي الخالدة للصف الأول المتوسط؛ حيث إن المتطلبات المتعلقة بالعقيدة الصحيحة والدين الإسلامي جاءت في المرتبة الأولى، وجاءت متطلبات تنمية مهارة الحوار في المرتبة الثانية، وجاءت متطلبات وتنمية المواطنة وحب الوطن لدى الإفراد في مقرر لغتي الخالدة للصف الأول المتوسط في المرتبة الثالثة، بينما جاءت المتطلبات المتعلقة بالتقنية والإعلام في المرتبة الرابعة والأخيرة بدرجة منخفضة جداً، وتُوصي الباحثةُ بمراعاة التوزيع بين متطلبات الأمن الفكري، في مقرر لغتي الخالدة للصف الأول بشكلٍ متساوٍ، والتركيز على تعزيز المحتوى المرتبط بالتقنية والإعلام، وتقييم دور الأنشطة اللاصفيَّة في دعم الأمن الفكري. The study aimed to identify the degree of availability of intellectual security requirements in Laghati al-Khalida books from the intermediate stage. To achieve the objectives of the study; The descriptive-analytical approach was followed, and a list of the requirements for intellectual security that must be met in the middle-school language books was constructed, and then converted into a content analysis card that included (24) indicators, distributed into (6) sub-requirements, branching out from (4) requirements. Main requirements include the following: requirements related to the correct faith and the Islamic religion, requirements related to developing citizenship and patriotism, requirements related to developing the dialogue skill of individuals, and requirements related to technology and media. After ensuring its stability; The content of the (3) Middle School books of My Eternal Language was analyzed for the three semesters, frequencies were monitored, and percentages were calculated. The results of the study resulted in the following: The inclusion of intellectual security requirements came in varying proportions in the “My Eternal Language” course for the first intermediate grade. Whereas the requirements related to the correct faith and the Islamic religion came in first place, the requirements for developing the skill of dialogue came in second place, and the requirements for developing citizenship and patriotism among individuals in the My Eternal Language course for the first intermediate grade came in third place, while the requirements related to technology and media came in fourth place. The latter has a very low degree, and the researcher recommends taking into account the equal distribution of intellectual security requirements in the My Eternal Language course for the first grade, focusing on enhancing content related to technology and media, and evaluating the role of extracurricular activities in supporting intellectual security. | ||||
Keywords | ||||
الكلمات المفتاحية: (تحليل محتوى; الأمن الفكري; لغتي الخالدة)Keywords: (content analysis - intellectual security - my eternal language) | ||||
Statistics Article View: 3 PDF Download: 1 |
||||