دراسة تحليلية لمحتوى كتاب اللغة العربية للصف السادس الابتدائى فى مصرفى ضوء معايير الجودة المعجمية . | ||||
مجلة القراءة والمعرفة | ||||
Volume 25, Issue 286, August 2025, Page 9-52 PDF (773.74 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/mrk.2025.450864 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
د / آية معاطى محمد نصر* | ||||
مدرس مادة بقسم المناهج وطرق التدريس بكلية التربية/ جامعة دمياط | ||||
Abstract | ||||
استهدف هذا البحث تطوير كتاب اللغة العربية المقرر على تلاميذ الصف السادس الابتدائى فى مصر فى ضوء معايير الجودة المعجمية، وهذه المعايير تتضمن أربعة محاور رئيسة، وهى: الثراء المعجمى، والتنوع المعجمى، والتدرج المعجمى، والدقة المعجمية، واعتمدت الدراسة على استمارة تحليل محتوى تضمنت أربعة معايير و(17) مؤشرًا فرعيًا للجودة المعجمية ،وطبقت الباحثة الأداة على محتوى الكتاب فى فصليه الدراسيين: الأول والثانى باستخدام المنهج الوصفى التحليلى. وقد كشفت نتائج الدراسة عن وجود قصور واضح فى تحقيق بعض معايير الجودة المعجمية، حيث غابت بعض المؤشرات المهمة للثراء المعجمى، مثل: التدريبات على المتلازمات اللفظية، وتوسيع الحقول الدلالية للمفردات اللغوية الجديدة، وتضمين معجم لغوى صغير داخل الكتاب، كما أن هناك قصورًا واضحًا فى تنويع أوزان جموع التكسير، وتنويع الحقول الدلالية للكلمات الجديدة، بالإضافة إلى محدودية بعض التدريبات المعجمية فى الكتاب، وصعوبات فى الصياغة الأسلوبية له من حيث طول الجمل، فقد بلغت بعض الجمل (23) كلمة، كما لم يُولِ الكتاب اهتمامًا كافيًا بالدقة الدلالية من حيث التدريب على التمييز بين الفروق الدقيقة بين معانى الكلمات، واستخدام بدائل فصيحة للألفاظ الدخيلة. وقد أوصى البحث بإعادة النظر فى محتوى الكتاب، وإعادة صياغة أساليبه وتدريباته بما يضمن اتساقه مع معايير الجودة المعجمية، وبما يخدم الأهداف المنشودة من تعليم اللغة العربية وتعلمها. This research aimed to develop the Arabic language book prescribed for sixth-grade primary school students in Egypt in light of lexical quality standards.These standards include four main axes: lexical richness, lexical diversity, lexical gradation, and lexical accuracy. The study relied on a content analysis form that included four criteria and (17) sub-indicators of lexical quality. The researcher applied the tool to the content of the textbook in its first and second semesters, using a descriptive analytical approach. The study results revealed a clear deficiency in achieving some lexical quality standards. Important indicators of lexical richness were absent, such as exercises on collocations, expanding the semantic fields of new vocabulary, and including a small dictionary within the book. There was also a clear deficiency in diversifying the patterns of irregular plurals and diversifying the semantic fields of new words. In addition, some lexical exercises in the book were limited, and stylistic formulation difficulties arose in terms of sentence length, with some sentences reaching (23) words. Furthermore, the book did not pay sufficient attention to semantic precision, in terms of training in distinguishing the subtle differences between word meanings and the use of eloquent alternatives for foreign words. The study recommended reconsidering the book's content and reformulating its methods and exercises to ensure consistency with lexical quality standards and serve the desired goals of teaching and learning Arabic. | ||||
Keywords | ||||
Content analysis - Standards - Lexical quality - Lexical richness - Arabic language textbook - Sixth grade primary school. تحليل المحتوى; معايير; الجودة المعجمية; الثراء المعجمي; كتاب اللغة العربية; الصف السادس الابتدائى | ||||
Statistics Article View: 5 PDF Download: 1 |
||||