أسلوب التشخيص والمحاكاه بالتشكيل الورقى كمدخل لتعزيز البعد التعبيرى للمشغولة الفنية The method of diagnosis and simulation in paper formation as input to enhance the expressive dimension of the artistic work. | ||||
المجلة العلمية لعلوم التربية النوعية | ||||
Volume 16, Issue 16, December 2022 PDF (3.04 MB) | ||||
Document Type: أبحاث علمیة | ||||
DOI: 10.21608/sjsep.2022.451101 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
منار محمود محمد عودات | ||||
مدرس بقسم التربية الفنية كلية التربية النوعية– جامعة طنطا | ||||
Abstract | ||||
المشغولة الفنية هي عمل فنى تطبيقي يجمع ما بين القيمة الفنية والجانب الجمالي تشكيلياً وتعبيرياً، الى جانب البعد الدلالي وظيفيا واستخدامياً. والى جانب تميز المشغولة الفنية عن سائر الأعمال الفنية التشكيلية باعتمادها على توليف الخامات والجمع بين العديد من الوسائط التشكيلية من خامات وتقنيات، فإنها يمكن أيضاً الاعتماد على الخامة الواحدة في تحقيق أهدافها الجمالية والدلالية والوظيفية معاً وفى آن واحد. حيث أن الخامة هي جسم العمل الفني الذى يجسد فيه الفنان فكره ورؤية بما تملكه من خواص حسية وتركيبية. وتعد خامة الورق من أكثر المواد تعبيراً وسهولة في الاستعمال فنيا قديما وحديثاً.. عالميا ومحلياً منذ فن الأوريجامي الياباني الى فن الورق الحديث، وذلك لما يتمتع به من إمكانات تشكيلية وقدرته على عمليات الضغط والطى والثني والقطع والبرم والالتواء والتحريك الى جانب سهولة اللصق والتثبيت. وتتعدد طرق التشكيل الورقي وفقاً للتصميم فى البعدين أو التجسيم في الأبعاد الثلاثية أو التراكب في طبقات وتعدد المستويات ... وكذلك وفقاً للرؤية الفنية وصياغة العمل سواء كان تجريديا هندسيا أم تشخيصياً عضوياً. ويتجه هذا البحث الى استخدام أسلوب المحاكاة التشخيصية في تشكيل الورق وذلك كمدخل لتأكيد وإثراء البعد التعبيري للمشغولة الفنية متعددة المستويات بما يؤدى الى التكامل الجمالي والدلالي للمشغولة The artifact is an applied artistic work that combines the artistic value and the aesthetic aspect in terms of plasticity and expression, in addition to the semantic dimension functionally and in use. In addition to distinguishing the artifact from all other plastic artworks by its reliance on the synthesis of raw materials and the combination of many plastic media of raw materials and techniques, it is also possible to rely on a single raw material to achieve its aesthetic, semantic and functional goals together and at the same time. As the material is the body of the artwork in which the artist embodies his idea and vision, with its sensory and structural properties. Paper is one of the most expressive and easy-to-use materials, both ancient and modern, globally and locally, from the Japanese art of origami to the modern art of paper, due to its formative capabilities and its ability to press, fold, bend, cut, twist, wrap and move, in addition to the ease of gluing and fixing. There are many methods of paper formation according to the design in two dimensions, embodiment in three dimensions, overlaying in layers and multi-levels... as well as according to the artistic vision and formulation of the work, whether it is geometric abstraction or organic diagnosis. This research tends to use the diagnostic simulation method in the formation of paper as an input to confirm and enrich the expressive dimension of the multi-level artifact, which leads to the aesthetic and semantic integration of the artifact. | ||||
Statistics Article View: 2 PDF Download: 1 |
||||