تأثير نموذج بايبي (By Bee) البنائي على التحصيل الدراسي ومستوي اداء بعض مهارات البيلاتس لطالبات كلية التربية الرياضية جامعة السادات "The impact of the Bybee Constructivist Model on academic achievement and the performance level of selected Pilates skills among female students at the Faculty of Physical Education, Sadat University." | ||||
المجلة العلمية لعلوم الرياضة | ||||
Volume 17, Issue 1, March 2025, Page 332-359 | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/mkod.2025.358074.1524 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
سالي محمد ابو والي ![]() | ||||
کلية التربية الرياضية بمدينة السادات | ||||
Abstract | ||||
يتميز العصر الحالي بتغيرات سريعة، وتطورات مذهلة في جميع جوانب المعرفة العلمية، لذلك احتلت العملية التعليمية أولويات هذا التطوير، لما له من دور فعال في اعداد المتعلمين لبناء المجتمع، حيث تسعي دائما إلى تطوير شخصية المتعلم ليكون قادرا على مواكبة تطورات هذا العصر، لذلك ظهرت استراتيجيات حديثة ومختلفة في التعليم تعمل على خلق مواقف تعليمية متعددة تعمل على إثارة المتعلم للتأمل، والتحليل، والتفكير، والابتكار. لذلك ظهرت عدة استراتيجيات حديثة للطرق المستخدمة في التدريس ومنها استراتيجية التعلم البنائي والتي يخرج منها عدة طرق تدريسية متنوعة تقوم عليها عدة نماذج تعليمية متنوعة تهتم بنمط بناء المعرفة وخطوات اكتسابها. يهدف البحث إلى التعرف على فاعلية نموذج بايبي (By Bee) البنائي على كلا من: لتحصيل الدراسي، مستوي أداء بعض مهارات البيلاتس لطالبات كلية التربية الرياضية جامعة مدينة السادات. تم نطبيق البحث علي عينة بلغت (20) طالبة من طالبات الفرقة الرابعة تخصص اول تمرينات وعروض رياضي، وذلك باستخدام التصميم التجريبي لمجموعة تجريبية واحدة لمناسبته لطبيعة الدراسة، واسفرت النتائج الي تحسن طالبات المجموعة التجريبية في التحصيل الدراسي حيث جاءت نسبة التحسن للتحصيل الدراسي للمجموعة التجريبية 178.6% ولصالح القياس البعدي، وتحسن مستوي أداء مهارات البيلاتس قيد البحث حيث تراوح مستوي التحسن للمجموعة التجريبية بين (120.69 – 164.44) ولصالح القياس البعدي. بالطبع يا رشاد، إليك الترجمة إلى اللغة الإنجليزية: The current era is characterized by rapid changes and remarkable developments across all aspects of scientific knowledge. As a result, the educational process has become a top priority in this advancement due to its vital role in preparing learners to build society. Education constantly strives to develop the learner’s personality to enable them to keep pace with the changes of this era. Consequently, modern and diverse strategies have emerged in education that create various learning situations designed to stimulate learners to reflect, analyze, think, and innovate. Among these modern strategies is the constructivist learning approach, which encompasses a variety of teaching methods and educational models that focus on the structure of knowledge and the steps to acquire it. This research aims to explore the effectiveness of the constructivist Bybee model in two areas: academic achievement and the performance level of certain Pilates skills among female students at the Faculty of Physical Education, Sadat City University. The study was conducted on a sample of 20 fourth-year students specializing in gymnastics and sports performances. A one-group experimental design was used, as it suited the nature of the study. The results revealed an improvement in academic achievement among the experimental group, with a 178.6% increase in favor of the post-test measurement. Additionally, the performance level of the Pilates skills under study improved, with enhancement rates ranging between 120.69% and 164.44%, also in favor of the post-test measurement. | ||||
Keywords | ||||
نموذج بايبي (By Bee) البنائي; البيلاتس; التحصيل الدراسي | ||||
Statistics Article View: 1 |
||||