A training program to develop the life skills for public service-assignmenters from the perspective of the generalist practice in social work | ||
المجلة الدولية للآداب والعلوم الانسانية والاجتماعية | ||
Volume 47, Issue 1, October 2024, Pages 200-224 PDF (1.09 M) | ||
DOI: 10.21608/ijashs.2024.451612 | ||
Author | ||
Nabila Mohamed Lotfy Abdel Rahim | ||
Assistant Professor of Social work Fields Faculty of Social Work Aswan University | ||
Abstract | ||
Abstract: The current study aims to Test The effectiveness of A training Program For Developing Life Skills For Public Service-assignmenters From The Perspective of the generalist Practice in Social Work , This is Done by testing The Validity of Tge main Hypothesis , There are Positive Statistically Significant Differences Between The Scores of The Pre-measurement and Post-measurement on The Life Skills Scale For public Service-assignmenters, Which is Valid For Post-measurement.This Study Belongs to The Experimental Studies Pattern , As it Targets The Relationship between two Variables , One of Which is Independent ( The training Program from The Perspective Of generalist Practice in Social Work ) , and The other is Dependent ( Devloping The life Skills Of Public Service-assignmenters ) . The Study Relied on The Experimental Approach – As it Used The Pre- & Post-measurement For One Experimental Group Of Public Service-assignmenters, A scale Prepared by The researcher . The results of The Study reached The Validity of The main Hypothesis , As It Showed The existence Of Positive Statisticall Significant Differences between The Scores of the Pre-measurement and Post-measurement on The Life Skills Scale for Public Service-assignmenters, Which is Valid for Post-measurement. Key words :A training Program , Life Skills , Public Service-assignmenters , the generalist Practice in Social Work . الملخص: تهدف الدراسة الحالية إلى إختبار فاعلية برنامج تدريبى لتنمية المهارات الحياتية لمكلفى الخدمة العامة من منظور الممارسة العامة فى الخدمة الإجتماعية وذلك من خلال إختبار صحة الفرض الرئيسى " توجد فروق إيجابية ذات دلالة إحصائية بين درجات القياس القبلى والقياس البعدى على مقياس المهارات الحياتية لمكلفى الخدمة العامة لصالح القياس البعدى . تنتمى هذه الدراسة إلى نمط الدراسات التجريبية حيث تستهدف دراسة العلاقة بين متغيرين أحدهما مستقل وهو( البرنامج التدريبى من منظور الممارسة العامة فى الخدمة الاجتماعية ) والآخر تابع وهو ( تنمية المهارات الحياتية لمكلفى الخدمة العامة ) واعتمدت الدراسة على المنهج التجريبى ، حيث استخدمت القياس القبلى البعدى لمجموعة تجريبية واحدة من مكلفى الخدمة العامة "مقياس من إعداد الباحثة" توصلت نتائج الدراسة إلى صحة الفرض الرئيسى حيث تبين " وجود فروق إيجابية ذات دلالة إحصائية بين درجات القياس القبلى والقياس البعدى على مقياس المهارات الحياتية لمكلفى الخدمة العامة لصالح القياس البعدى . الكلمات المفتاحية :برنامج تدريبى ؛ المهارات الحياتية ؛ مكلفى الخدمة العامة ؛ الممارسة العامة فى الخدمة الإجتماعية Abstract: The current study aims to Test The effectiveness of A training Program For Developing Life Skills For Public Service-assignmenters From The Perspective of the generalist Practice in Social Work , This is Done by testing The Validity of Tge main Hypothesis , There are Positive Statistically Significant Differences Between The Scores of The Pre-measurement and Post-measurement on The Life Skills Scale For public Service-assignmenters, Which is Valid For Post-measurement.This Study Belongs to The Experimental Studies Pattern , As it Targets The Relationship between two Variables , One of Which is Independent ( The training Program from The Perspective Of generalist Practice in Social Work ) , and The other is Dependent ( Devloping The life Skills Of Public Service-assignmenters ) . The Study Relied on The Experimental Approach – As it Used The Pre- & Post-measurement For One Experimental Group Of Public Service-assignmenters, A scale Prepared by The researcher . The results of The Study reached The Validity of The main Hypothesis , As It Showed The existence Of Positive Statisticall Significant Differences between The Scores of the Pre-measurement and Post-measurement on The Life Skills Scale for Public Service-assignmenters, Which is Valid for Post-measurement. الملخص: تهدف الدراسة الحالية إلى إختبار فاعلية برنامج تدريبى لتنمية المهارات الحياتية لمكلفى الخدمة العامة من منظور الممارسة العامة فى الخدمة الإجتماعية وذلك من خلال إختبار صحة الفرض الرئيسى " توجد فروق إيجابية ذات دلالة إحصائية بين درجات القياس القبلى والقياس البعدى على مقياس المهارات الحياتية لمكلفى الخدمة العامة لصالح القياس البعدى . تنتمى هذه الدراسة إلى نمط الدراسات التجريبية حيث تستهدف دراسة العلاقة بين متغيرين أحدهما مستقل وهو( البرنامج التدريبى من منظور الممارسة العامة فى الخدمة الاجتماعية ) والآخر تابع وهو ( تنمية المهارات الحياتية لمكلفى الخدمة العامة ) واعتمدت الدراسة على المنهج التجريبى ، حيث استخدمت القياس القبلى البعدى لمجموعة تجريبية واحدة من مكلفى الخدمة العامة "مقياس من إعداد الباحثة" توصلت نتائج الدراسة إلى صحة الفرض الرئيسى حيث تبين " وجود فروق إيجابية ذات دلالة إحصائية بين درجات القياس القبلى والقياس البعدى على مقياس المهارات الحياتية لمكلفى الخدمة العامة لصالح القياس البعدى . | ||
Keywords | ||
Key words :A training Program; Life Skills; Public Service-assignmenters; the generalist Practice in Social Work الكلمات المفتاحية :برنامج تدريبى ؛ المهارات الحياتية ؛ مكلفى الخدمة العامة ؛ الممارسة العامة فى الخدمة الإجتماعية | ||
Statistics Article View: 10 PDF Download: 1 |