..تطوير نظم رقابة الإدارة التعليمية مدخل لتحقيق التميز بالمدارس الرسمية للغات.. | ||
مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||
Volume 129, Issue 3, January 2025, Pages 1364-1393 PDF (610.44 K) | ||
Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||
DOI: 10.21608/maed.2025.451945 | ||
Author | ||
مني محمد رفعت يوسف العزيزي | ||
Abstract | ||
ملخص الدراسة هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع رقابة الإدارة التعليمية على المدارس الرسمية للغات ودورها في تحقيق التميز المؤسسي بهذه النوعية من المدارس، وتحقيقاً لهدف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي، واعتمدت الاستبانة وطبقتها على مجموعة مُمثِلة لمديري إدارات المدارس الرسمية للغات ومجموعة مُمثِلة لمديري المدارس الرسمية للغات ببعض المديريات التعليمية. توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج تتضمن: تحد من دور القيادات المدارسية في ابتكار طرائق مختلفة لحل مشكلات مدارسهم وتقوض حريتهم في اتخاذ القرارات وهو ما يقل معه إحساس هذه القيادات بمهنة القيادة، ضعف وصورية معايير تقييم المنتسبين لهذه النوعية من المدارس تحد من روح الإبداع والابتكار مما يعكس مدى احتياج هذه النوعية من المدارس لنظم رقابية مستنيرة تلعب دور محوري في تحقيق التميز المؤسسي في جميع مجالاته لضمان تنافسية المدخلات والعمليات والمخرجات بها. كما توصلت الدراسة إلى مجموعة من المتطلبات اللازمة لاعتماد الإدارة التعليمية نظم رقابية محفزة ومستنيرة لتحقيق التميز المؤسسي بهذه النوعية من المدارس منها : هيكلة إدارات المدارس الرسمية للغات بالمديريات، إعادة النظر في تعديل بنود القرارات الوزارية المنظمة للعمل بهذه المدارس، تبعية المدارس الرسمية للغات تبعية كاملة لإدارة المدارس الرسمية للغات بالمديريات التعليمية مع وضع المديريات أدوات تتضمن معايير موضوعية تستهدف التحفيز والتشجيع على الإبداع وتحسين الأداء التعليمي المتميز بهذه المدارس، متابعة الوزارة خطط الإدارات بشكل جاد مع التركيز على المشروعات والمبادرات الملهمة. Abstract: The study aimed to identify the reality of the educational administration’s supervision of Governmental language schools and its role in achieving institutional excellence in this type of schools. To achieve the study’s objective, the researcher used the descriptive approach, adopted the questionnaire and applied it to a group representing the directors of Governmental language school administrations and a group representing the directors of Governmental language schools in some educational directorates. The study reached many results, including: limits the role of the leaders of these schools in inventing different ways to solve the problems of their schools and undermines their freedom to make decisions, which reduces the sense of these leaders in the leadership profession. The weakness and formality of the evaluation criteria for members of this type of school limits the spirit of creativity and innovation, which reflects the extent to which this type of school needs enlightened control systems that play a pivotal role in achieving institutional excellence in all its fields to ensure the competitiveness of its inputs, processes and output. The study also reached a set of requirements that is essential for the educational administration to adopt enlightened control systems to achieve institutional excellence in this type of schools, including: Restructuring the administrations of Governmental language schools in the directorates, reviewing the amendment of the provisions of the ministerial decisions regulating the work of these schools, making official language schools fully subordinate to the administration of Governmental language schools in the educational directorates, with the directorates developing tools that include objective standards that aim to motivate and encourage creativity and improve the distinguished educational performance in these schools, and the ministry following up on the administrations’ plans seriously, with a focus on inspiring initiatives projects. | ||
Keywords | ||
..تطوير نظم رقابة الإدارة التعليمية مدخل لتحقيق التميز; بالمدارس الرسمية للغات | ||
Statistics Article View: 29 PDF Download: 12 |