....فعالية برنامج تدريبي في تنمية مهارات حل المشكلات لدي ذوي صعوبات التعلم من تلاميذ المرحلة الابتدائية بدولة الكويت | ||
مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||
Volume 129, Issue 4, January 2025, Pages 1527-1549 PDF (584.77 K) | ||
Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||
DOI: 10.21608/maed.2025.451957 | ||
Author | ||
نـجلاء على سليمان سلطان العنزى | ||
Abstract | ||
ملخص هدفت الدراسة التعرف على فعالية برنامج تدريبي في تنمية مهارات حل المشكلات لدي ذوي صعوبات التعلم من تلاميذ المرحلة الابتدائية بدولة الكويت، ولتحقيق هدف الدراسة تم إعداد مقياس لمهارات حل المشكلات والبرنامج التدريبي، تمَّ تطبيق أدوات الدراسة بعد التأكد من الخصائص السيكومترية لها، على عينة من التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي 2024/2025، حيث بلغ عدد التلاميذ الذين طبقت عليهم أدوات الدراسة (120) تلميذًا، بمتوسط عمري مقداره (9,73) سنة، وانحراف معياري مقداره (0,557)، وتوصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في القياس البعدي على مقياس مهارات حل المشكلات في إتجاه المجموعة التجريبية، وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس مهارات حل المشكلات في إتجاه القياس البعدي، وعدم جود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين: البعدي والتتبعي على مقياس مهارات حل المشكلات، كما أوصت الدراسة مجموعة بمجموعة من التوصيات والبحوث المقترحة. الكلمات المفتاحية: برنامج تدريبي – مهارات حل المشكلات – صعوبات التعلم – تلاميذ المرحلة الابتدائية. Abstract The study aimed to investigate the effectiveness of a training program in developing problem-solving skills among students with learning disabilities in primary schools in Kuwait. To achieve the study's goal, a problem-solving skills scale and a training program were developed. The study tools were applied after ensuring their psychometric properties on a sample of students with learning disabilities in the first semester of the 2024/2025 academic year, with a total of 120 students who participated in the study (mean age of 9.73 years and a standard deviation of 0.557). The study concluded that there were statistically significant differences between the mean ranks of the experimental and control groups in the post-test scores on the problem-solving skills scale in favor of the experimental group. Additionally, there were statistically significant differences between the mean ranks of the experimental group in the pre-test and post-test scores on the problem-solving skills scale in favor of the post-test. Moreover, statistically significant differences were found between the mean ranks of the experimental group in the post-test and follow-up test scores on the problem-solving skills scale. The study also recommended a set of recommendations and suggested future research. Keywords: Training program – Problem-solving skills – Learning difficulties – Elementary school students. | ||
Keywords | ||
....فعالية برنامج تدريبي في تنمية مهارات حل المشكلات لدي ذوي صعوبات; التعلم من تلاميذ المرحلة الابتدائية بدولة الكويت | ||
Statistics Article View: 28 PDF Download: 15 |