التعليم الأزهري وتحديات العولمة اللغوية (المرحلة الإعدادية أنموذجا)- Al-Azhar Education and the Challenges of Linguistic Globalization: A Case Study of the Preparatory Stage | ||
الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية | ||
Volume 48, Issue 2, 2025, Pages 191-242 PDF (920.92 K) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/bfsa.2025.452128 | ||
Author | ||
أسماء محمد عبدالعزيز* | ||
باحثة بمجمع البحوث الإسلامية ، الأزهر الشريف | ||
Abstract | ||
الملخـص: يهدف هذا البحث إلى الكشف عن أبرز التحديات التي تواجه التعليم الأزهري في ظل هيمنة العولمة اللغوية، وذلك من خلال عرض وتحليل الإجراءات التي اتبعها القائمون على التعليم الأزهري في الحفاظ على الهوية اللغوية العربية بصفة عامة، والهوية الأزهرية بصفة خاصة، وللوصول لهذين الغرضين استخدمت الباحثة المنهجين الوصفي والتاريخي، وقسم البحث ثلاثة مباحث، هي: المبحث الأول: اللغة العربية خصائصها، ومكانتها بين اللغات. ويشتمل على ثلاثة مطالب: المطلب الأول: مفهوم اللغة. المطلب الثاني: خصائص اللغة العربية. المطلب الثالث: الأهمية التربوية للغة العربية. المبحث الثاني: العولمة اللغوية. ويشتمل على أربعة مطالب: المطلب الأول: المفهوم اللغوي والاصطلاحي للعولمة. المطلب الثاني: نشأة العولمة. المطلب الثالث: أنواع العولمة. المطلب الرابع: اللغة العربية وتحديات العولمة. المبحث الثالث: التعليم الأزهري وتحديات العولمة اللغوية. ويشتمل على عدة مطالب، وهم: المطلب الأول: اتجاهات تطوير التعليم الأزهري. والمطلب الثاني: خطط الدراسة في المناهج الإعدادية. والمطلب الثالث: الفلسفة التي استند إليها تطوير منهج اللغة العربية. المطلب الرابع: منطلقات التطوير. المطلب الخامس: أهداف تطوير منهج اللغة العربية. المطلب السادس: آليات الحفاظ على الممارسات الصحيحة للغة العربية لدى الطالب الأزهري، وختم البحث باستخلاص بعض التوصيات والمقترحات والتي من أهمها: تشكيل لجان متخصصة من لغويين وتربويين مهمتها تنقيح المناهج باستمرار لاستخراج الدخيل من المفردات غير العربية، ومتابعة إصدارات مجمع اللغة العربية بالقاهرة للوقوف على المفردات التي أجازها المجمع لمعجم اللغة العربية سواء ما كان منها أجنبيًّا وعرب، أو عاميًا وفُصح، حتى يتسنى إضافتها لمناهج اللغة العربية في عمليات التحديث المستمرة للمناهج. Abstract: This research aims to identify the primary challenges faced by Al-Azhar education in light of the dominance of linguistic globalization. It achieves this by examining and analyzing the measures taken by those in charge of Al-Azhar education to preserve the Arabic linguistic identity in general and the Al-Azhar identity in particular. To achieve these objectives, the researcher employed both descriptive and historical methodologies. The research is divided into three main sections: Section One: The Arabic Language: Its Characteristics and Status Among Languages. This section consists of three topics: The Concept of Language. The Characteristics of the Arabic Language. The Educational Importance of the Arabic Language. Section Two: Linguistic Globalization. This section includes four topics: The Linguistic and Terminological Concept of Globalization. The Emergence of Globalization. Types of Globalization. Arabic Language and the Challenges of Globalization. Section Three: Al-Azhar Education and the Challenges of Linguistic Globalization. This section includes several topics: Trends in the Development of Al-Azhar Education. Study Plans in Preparatory School Curricula. The Philosophy Behind the Development of the Arabic Language Curriculum. Foundations of Development. Goals of Developing the Arabic Language Curriculum. Mechanisms for Preserving Correct Arabic Language Practices among Al-Azhar Students. The research concludes by summarizing key recommendations and proposals, the most important of which include the formation of specialized committees of linguists and educators tasked with continuously reviewing curricula to eliminate foreign and non-Arabic words, as well as monitoring the Arabic Language Academy's publications in Cairo to identify words approved by the academy for inclusion in the Arabic lexicon—whether foreign or colloquial—so that they can be added to Arabic language curricula in ongoing updates. Keywords: Al-Azhar Education, Linguistic Globalization. | ||
Keywords | ||
التعليم الأزهري، العولمة اللغوية- Al-Azhar Education; Linguistic Globalization | ||
Statistics Article View: 4 PDF Download: 4 |