التوجّهُ نَحْوَ التَّواصُلِ الإنْسانيّ فِي أعْمَالِ فنِّ الخطِّ العرَبيِّ المُعاصِرَة (قِرَاءةٌ نقديّةٌ جماليّةٌ) The Orientation Towards Human Communication in Contemporary Arabic Calligraphy (A Critical Aesthetic Reading) | ||
مجلة الفنون التشکيلية والتربية الفنية | ||
Volume 9, Issue 2, July 2025, Pages 128-158 PDF (851.9 K) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/jfea.2025.452399 | ||
Author | ||
أماني عادل السيد إبراهيم* | ||
كلية التربية الفنية -جامعة حلوان | ||
Abstract | ||
في العقود الأخيرة، قدّم العديد من الفنانين أعمالًا لفن الخط العربي، قائمةً على فكرة التواصل الإنساني مع الجمهور، ظهر من خلالها ملامح لتوجُّه فني للتواصل مع الجمهور بصفته إنسانًا أيما كانت لغته أو عِرقه، ومع تلك الفكرة، ظهرت إمكانات فكرية وتشكيلية عديدة للفنانين تدعم فكرة التواصل الإنساني، وقد اتخذت تلك الأعمال أكثر من شكل، صنَّفتها الباحثة إلى شكلين رئيسين هما: التواصل الضمني والتواصل الفعلي. ويضم التواصل الضمني التواصل التعبيري والفكري والثقافي؛ بينما يضم التواصل الفعلي التواصل بين الفنانين والتواصل العابر للحدود والتواصل فيما بين الجمهور. ومن خلال القراءة النقدية الجمالية لأعمال فنية مُمثلة لتلك الأشكال، استخلصت الباحثة سمات جمالية مشتركة بين تلك الأعمال، وحددت أسبابًا لظهورها. ومن خلال التصنيف والقراءة النقدية الجمالية، واستخلاص السمات، وتحديد الأسباب، اتضح أن تلك الأعمال تُشكّل نواة لتوجُّه نحو التواصل الإنساني في أعمال فن الخط العربي المعاصرة، يمكن بمزيد الاهتمام بتسليط الضوء عليها أن يكون توجُّهًا أكثر وضوحًا وانتشارًا، ومن ثَمّ يزداد تأثير رسالته في الجمهور. In recent decades, many artists have presented works of Arabic calligraphy based on the idea of human communication with the audience. These works reveal features of an artistic approach to communicating with the audience as human beings, regardless of their language or ethnicity. Along with this idea, numerous intellectual and formative capabilities have emerged for artists that support the idea of human communication. These works have taken more than one form, which the researcher has classified into two main forms: implicit communication and actual communication. Implicit communication includes expressive, intellectual, and cultural communication, while actual communication includes communication between artists, communication across borders, and communication among the audience. Through a critical aesthetic reading of artworks representing these forms, the researcher extracted common aesthetic features among these works and identified the reasons for their emergence. Through classification, critical aesthetic reading, extracting features, and identifying reasons, it became clear that these works constitute the nucleus of a trend toward human communication in contemporary Arabic calligraphy works. With more attention paid to highlighting them, this trend can be made clearer and more widespread, thus increasing the impact of its message on the audience. | ||
Keywords | ||
التواصل الإنساني; فن الخط العربي; قراءة نقدية جمالية | ||
References | ||
المصادر
https://www.youtube.com | ||
Statistics Article View: 4 PDF Download: 7 |