الآثار الاجتماعية والثقافية لظاهرة اليوتيوبرز على الأطفال في المجتمع المصري دراسة ميدانية على عينة من طلاب المرحلة الابتدائية بمدينة المنصورة The social and cultural impacts of the YouTube phenomenon on children in Egyptian society. A field study on a sample of primary school students in Mansoura. | ||
المجلة العلمية بکلية الآداب | ||
Volume 2025, Issue 61, October 2025, Pages 732-769 PDF (1.81 M) | ||
Document Type: أبحاث علمیة | ||
DOI: 10.21608/jartf.2025.452535 | ||
Author | ||
نيفين إبراهيم محمد فتحي إبراهيم أبو على | ||
مدرس بقسم العلوم التأسيسية بالمعهد العالي للخدمة الاجتماعية بالمنصورة | ||
Abstract | ||
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الآثار الاجتماعية والثقافية لظاهرة اليوتيوبرز على الأطفال في المجتمع المصري، وذلك من خلال دراسة ميدانية على عينة من طلاب المرحلة الابتدائية بمدينة المنصورة، استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وتم جمع البيانات بواسطة استبانة موزعة على 300 طالب وطالبة من مدارس ابتدائية بمدينة المنصورة، بالإضافة إلى مقابلة مع 15 فرد من معلمين وأولياء أمور ويوتيوبرز، وتم تحليل البيانات باستخدام الإحصاء الوصفي والاستدلالي بواسطة برنامج SPSS. أظهرت نتائج الدراسة أن محتوى اليوتيوب يسبب في تغيير السلوك والمواقف والقيم لدى الأطفال، وأن الأطفال يحاولون تقليد سلوكيات اليوتيوبرز في حياتهم اليومية، وأن الأطفال قد يواجهوا بعض التحديات في مشاهدة ومتابعة اليوتيوبرز، مثل الإدمان والأفراط في الاستهلاك والخداع والتضليل من قبل بعض اليوتيوبرز والانتقاد والسخرية من قبل الأصدقاء أو المجتمع، وأوصت الدراسة بضرورة توعية الأطفال والآباء والمعلمين بالجوانب الإيجابية والسلبية لظاهرة اليوتيوبرز، وتشجيع الأطفال على مشاهدة المحتوى الهادف والمفيد، وتنمية قدراتهم النقدية والإبداعية. This study aimed to identify the social and cultural effects of the phenomenon of YouTubers on children in the Egyptian society, through a field study on a sample of primary school students in Mansoura city. The study used the descriptive analytical approach, and data were collected by a questionnaire distributed to 300 male and female students from primary schools in Mansoura city, in addition to an interview with 15 individuals from teachers, parents and YouTubers. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics by SPSS program. The results of the study showed that YouTube content causes changes in the behavior, attitudes and values of children, and that children try to imitate the behaviors of YouTubers in their daily lives, and that children may face some challenges in watching and following YouTubers, such as addiction, overconsumption, deception and misleading by some YouTubers, and criticism and ridicule by friends or society. The study recommended the need to raise the awareness of children, parents and teachers about the positive and negative aspects of the phenomenon of YouTubers, and to encourage children to watch the purposeful and useful content, and to develop their critical and creative abilities. | ||
Keywords | ||
اليوتيوب; اليوتيوبرز; الأطفال; المجتمع المصري. YouTube; YouTubers; children; Egyptian society | ||
Statistics Article View: 7 PDF Download: 2 |