فاعلية نمط تصميم المناقشـة الإلكترونيـة عبر الفيديو التفاعلي في بيئة تعلم إلكترونيـة لتنمية مهارات استخدام تطبيقات الحوسبة السحابية والدافعية للإنجاز لدى الطلاب المعلمين بكلية التربية ذوي التصلب المعرفي والمرن | ||
المجلة الدولية للتعليم الإلکتروني | ||
Volume 16, Issue 1, May 2025, Pages 587-757 PDF (2.58 M) | ||
Document Type: البحوث والدراسات والمقالات المستوفاة للقواعد العلمية المتعارف عليها، والتى يجريها أو يشارک فى إجرائها أعضاء هيئة التدريس والباحثون فى الجامعات ومراکز البحوث المصرية والعربية، وذلک باللغتين العربية والإنجليزية . | ||
DOI: 10.21608/ijel.2025.453729 | ||
Authors | ||
د/ محمود محمد علي عتاقي1; د/ وائل شعبان عبد الستار عطية2 | ||
1أستاذ تكنولوجيا التعليم المساعد - كلية التربية بنين - جامعة الأزهر الشريف | ||
2أستاذ تكنولوجيا التعليم المساعد - كلية التربية بنين بالقاهرة - جامعة الأزهر الشريف | ||
Abstract | ||
هدف هذا البحث إلى معرفة فاعلية نمط تصميم المناقشة الإلكترونية عبر بالفيديو التفاعلي (التعلم القائم على المشروعات - التعلم المتمركز حول الاستقصاء)، كمتغير؛ وأسلوب التعلم (التصلب / المرونة) كمتغير ثانِ في بيئة إلكترونية؛ وأثر التفاعل الثنائي بين كل متغيرين من هذه المتغيرات على حده؛ ثم أثر التفاعل الثنائي بين هذه المتغيرات جميعًا، وذلك على التحصيل المعرفي والأداء العملي المرتبط بمهارات استخدام تطبيقات الحوسبة السحابية، وتنمية الدافعية للإنجاز لدى الطلاب المعلمين بكلية التربية، ولتحقيقه تم تحديد تطبيقاتMicrosoft, Azure, Google ، والمرتبطة بالاحتياجات التدريبية لطلاب شعب الرياضيات والعلوم البيولوجية والجيولوجية والطبيعة والكيمياء في مقرر الكمبيوتر في التعليم، وتكونت عينة البحث من (100) طالبًا من طلاب الفرقة الرابعة بكلية التربية بنين، تم توزيعهم عشوائيًا إلى أربع مجموعات تجريبية وفقًا للتصميم التجريبي، قوام كل مجموعة (25) طالبًا، وتمثلت أدوات القياس في اختبار تحصيلي قبلي بعدي، وبطاقة ملاحظة للأداء العملي، مقياس للدافعية للانجاز، وقد أسفر البحث عن مجموعة من النتائج؛ أهمها: وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى (5.00) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التي استخدمت المناقشة الإلكترونية عبر الفيديو التفاعلي (التعلم القائم على المشروعات)، وطلاب المجموعة التي استخدمت المناقشة الإلكترونية عبر الفيديو التفاعلي التعلم المتمركز حول الاستقصاء في القياس البعدي على اختبار التحصيل المعرفي، وذلك لصالح المجموعة الثالثة التي استخدمت المناقشة الإلكترونية (نمط المناقشة: المشروعات، الأسلوب المعرفي: التصلب)، كما وُجد فرق دال إحصائيًا عند مستوى (5.00) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التي استخدمت أسلوب التعلم (التعلم القائم على المشروعات)، وطلاب المجموعة التي استخدمت أسلوب التعلم (التعلم المتمركز حول الاستقصاء) في القياس البعدي على مقياس الدافعية، وذلك لصالح المجموعة الرابعة التي استخدمت (نمط المناقشة: الاستقصاء، الأسلوب المعرفي: التصلب)، وأوضحت النتائج كذلك وجود تأثير لاختلاف نمط المناقشة (التعلم القائم على المشروعات / التعلم المتمركز حول الاستقصاء) وأسلوب التعلم (التصلب/المرونة) في القياس البعدي على بطاقة ملاحظة الأداء العملي، وذلك لصالح المجموعة الثانية التي استخدمت (نمط المناقشة: الاستقصاء، الأسلوب المعرفي: المرونة)، وأوصى البحث بضرورة إنشاء مركز أخلاقيات للتعامل مع تطبيقات وخدمات الحوسبة السحابية والبيانات الضخمة. الكلمات المفتاحية: نمـط المناقشـة الإلكترونيـة - الفيديو التفاعلي - أسلوب التعلم - بيئة التعلم الإلكترونية - مهارات استخدام تطبيقات الحوسبة السحابية - الدافعية للإنجاز - الطلاب المعلمين. Abstract: The purpose of this research was to find out the effectiveness of the pattern of designing an electronic discussion via interactive video (project-based learning - inquiry-centered learning) as a variable, and the learning style (rigidity/flexibility) as a second variable in an electronic environment, and the effect of the bilateral interaction between each of these variables separately, and then the effect of the bilateral interaction between all these variables, on knowledge achievement and practical performance related to the skills of using cloud computing applications, and developing the motivation for achievement among student teachers at the Faculty of Education, and to achieve this,Microsoft, Azure, and Google applications were identified, which are related to the training needs of students of mathematics, biological and geological sciences, nature and chemistry in the computer course in education, and the research sample consisted of (100) students from the fourth year at the College of Education for boys, who were randomly divided into four experimental groups according to For the experimental design, each group consisted of (25) students, and the measurement tools were a pre-post achievement test, a note card for practical performance, and a measure of motivation for achievement, and the research resulted in a set of results, the most important of which are: there was a statistically significant difference at the level of (5.00) between the average scores of the students of the group that used the interactive video discussion (project-based learning), and the students of the group that used the electronic discussion via interactive video (inquiry-based learning) in the post-measurement test Knowledge achievement was found in favor of the third group that used the electronic discussion method (discussion style: projects, cognitive style: hardness), and there was a statistically significant difference at the level of (5.00) between the average scores of the students of the group that used the learning method (project-based learning), and the students of the group that used the learning method (inquiry-based learning) in the dimension measurement on the motivation scale, in favor of the fourth group that used (discussion style: The results also showed that there is an effect of the difference in the discussion style (project-based learning/inquiry-centered learning) and the learning style (rigidity/flexibility) in the telemetry on the practical scorecard, in favor of the second group that used (discussion style: inquiry, cognitive style: Flexibility), and the research recommended the need to establish an ethics center to deal with cloud computing and big data applications and services. Keywords: electronic discussion style - interactive video - learning style - e-learning environment - skills of using cloud computing applications - motivation for achievement - student teachers - academic specialization. | ||
Statistics Article View: 4 PDF Download: 1 |