دراسات المعاصرين للتراث الفلسفي ودورها في خدمة الحركة الفكرية المعاصرة مصطفى عبد الرازق أنموذجًا | ||
مجلة كلية أصول الدين والدعوة بالمنوفية | ||
Volume 42, Issue 42, 2023, Pages 677-735 PDF (1.58 M) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/bfdm.2023.453844 | ||
Author | ||
نجاح محمد إبراهيم | ||
المدرس بقسم العقيدة والفلسفة بكلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالإسكندرية | ||
Abstract | ||
يهدف البحث إلى إظهار جهود العلماء المعاصرين في الحفاظ على التراث الفلسفي، من خلال تحقيقه وإعادة نشره، أو عرضه وانتقاده، أو الدفاع عنه، والرد على الشكوك المثارة حوله. كان الشيخ مصطفى عبد الرازق تحفة فنية. كواحد من أعلام التجديد الحديثة؛ عمل الشيخ مصطفى عبد الرازق، معلمه اللاحق، على تحقيق التراث الإسلامي ونشره، ورد على الشكوك التي أثيرت حوله، ومنها: تأكيد زيف الفلسفة الإسلامية. كان للشيخ مصطفى عبد الرازق وقت طويل في الرد على هذا الشك. ورد على المستشرقين الذين نسبوا الفلسفة الإسلامية إلى الفلسفة اليونانية وقالوا إنها زائفة لأنها، في نظرهم، تنتقل من الفلسفة اليونانية، وأن العقل العربي ليس لديه سوى النقل والترجمة. وردت (~) على هذه الدعوة الكاذبة بقولها إن العقل الإسلامي كان مبدعًا في مجال الكلام والتصوف وأصول الفقه قبل ارتباطه بالفلسفة اليونانية. ومعلوم أن الشيخ مصطفى عبد الرازق أستاذا بجامعة القاهرة وكان أول مصري يدرس الفلسفة الإسلامية. أكد الدكتور طه حسين أن مدرس الفلسفة الإسلامية مصري. تم ترشيح الشيخ مصطفى عبد الرازق لهذا المنصب. يعود الفضل للشيخ في تدريس مادة الفلسفة الإسلامية في الجامعات المصرية، كما دعا إلى تدريس الكلام والتصوف. تأثر إرث الشيخ مصطفى عبد الرازق بنهج أستاذه الإمام محمد عبده الذي طالما دعا إلى الانفتاح على ثقافات الأمم المختلفة للاستفادة منها. في الوقت نفسه، كان مهتمًا بفلاسفة الإسلام مثل: الكندي، والفارابي، وابن سينا، وابن رشد. تتمثل وجهة نظره في نشر التراث في ترجمة بعض الكتب العربية إلى لغات أخرى. من مؤلفاته التي خدمت التراث العربي والإسلامي: كتابه "الفيلسوف العربي والمعلم الثاني" الذي تحدث فيه عن خمسة مفكرين وفلاسفة وشعراء عرب. وفيما يتعلق بمنهج الشيخ، أشار إلى اهتمامه الشديد بالتحليل والتوثيق أثناء عرضه للآراء، بالإضافة إلى رؤيته النقدية لوجهات النظر التي عبر عنها المفكرون. كان لنهج الشيخ في البحث وقدرته على دحض الآراء تأثير كبير على تلاميذه. The research aims to demonstrate modern scientists' efforts in preserving philosophical heritage, by realizing and redeploying it, or by presenting and criticizing it, or defending it, and responding to suspicions raised about it. Shaikh Mustafa Abd al-Razek was a masterpiece; as one of modern-day renovation flags; Sheikh Mustafa Abd al-Razek, his later teacher, worked on the realization and dissemination of Islamic heritage, and responded to suspicions raised about it, including: the assertion of the inauthenticity of Islamic philosophy. Sheikh Mustafa Abdel Razek had a long time in responding to that suspicion. He responded to orientalists who attributed Islamic philosophy to Greek philosophy and said that it was inauthentic because, in their view, it was transmitted from Greek philosophy, and that the Arab mind had nothing but transport and translation. God's mercy on him replied to this false invitation by stating that the Islamic mind was creative in the field of speech, mysticism and the origins of jurisprudence, before it related to Greek philosophy. It is known that Sheikh Mustafa Abdel Razek taught at Cairo University and was the first Egyptian to teach Islamic philosophy; Dr. Taha Hussein had ensured that the teacher of Islamic philosophy was Egyptian; Sheikh Mustafa Abdel Razek was nominated for the post. The Sheikh is credited with teaching a course called Islamic philosophy at Egyptian universities, and has also called for teaching speech and mysticism. Sheikh Mustafa Abdel Razek's legacy is influenced by the approach of his professor Imam Mohammed Abdu, who has long called for openness to the different cultures of nations to benefit from them. At the same time, he was interested in philosophers of Islam such as: Al-Kendi, Farabi, Ibn Sina and Ibn Rushd. His perspectives in disseminating heritage is the translation of some Arabic books into other languages. His writings, which served Arab and Islamic heritage, include: his book "The Arab Philosopher and the Second Teacher", in which he spoke of five Arab intellectuals, philosophers and poets. On the Sheikh's curriculum, he noted his careful interest in analysis and documentation during his presentation of opinions, as well as his critical insight into the views expressed by the thinkers. The Sheikh's approach to research and his ability to refute opinions had a significant impact on his pupils. | ||
Keywords | ||
دراسات المعاصرين، التراث الفلسفي، خدمة الحركة، الفكرية المعاصرة. Contemporary Studies; Philosophical Heritage; Movement Service; Contemporary Intellectual | ||
Statistics Article View: 2 |