الصورة الحسية في شعر أبى الحسن التهامى | ||
مجلة کلية الاداب.جامعة المنصورة | ||
Volume 77, Issue 77, August 2025 | ||
Document Type: العلوم الانسانیة الأدبیة واللغات | ||
DOI: 10.21608/artman.2025.366021.3004 | ||
Author | ||
شيماء سعد على أبو الوفا* | ||
كلية الآداب جامعة المنصورة | ||
Abstract | ||
في بداية حديثنا عن الصورة الحسية في الشعر نؤكد على إيماننا (بأن المحتوى الحسي للصورة، ليس نقلًا حرفيًا لما تقع عليه الحواس في الواقع، وإنما هو إعادة خلقها وتشكيلها، كي تظهر في نسق جديد يجعلها قادرة على احتواء كل أنواع الإحساسات المتباينة، ومن هنا تعطي الصورة بُعدًا جديدًا يجذبنا نحوها، لأنها تخلف نسيجًا جديدًا من العلاقات يخلف فينا بدوره نوعًا من الخيرة الجديدة والوعي الخلاق) At the beginning of our discussion of the sensory image in poetry, we emphasize our belief (that the sensory content of the image is not a literal transfer of what the senses encounter in reality, but rather it is its re-creation and formation, so that it appears in a new system that makes it capable of containing all kinds of different sensations, and from here the image gives a new dimension that attracts us towards it, because it leaves behind a new fabric of relationships that in turn leaves in us a kind of new goodness and creative awareness) ( ). | ||
Keywords | ||
الصورة الحسية; الصورة البصرية; شعر أبى الحسن | ||
Statistics Article View: 8 |