الفضاء الدرامي في مسرح عامر بحيري الشعري | ||
مجلة کلية الاداب.جامعة المنصورة | ||
Volume 77, Issue 77, August 2025 | ||
Document Type: العلوم الانسانیة الأدبیة واللغات | ||
DOI: 10.21608/artman.2025.361637.2985 | ||
Authors | ||
مريم محمد محمد خليل الأخرش الأخرش* 1; مريم محمد محمد خليل الأخرش الأخرش2 | ||
1كلية الآداب جامعة المنصورة | ||
2كليه الاداب جامعه المنصورة | ||
Abstract | ||
ملخص البحث المسرح بشكله الحالي، ومن خلال تحديد تقنياته ، وفنياته، وجمالياته جنس أدبي تعد اليونان موطنه الأول، وقد نشأ مرتبطا بالشعر، ومع ذلك هناك فرق بين الشعر المسرحي ، والمسرح الشعري، فالشعر المسرحي نص كتب شعرا، وغلبت عليه الغنائية،رغم وجود الحوار والصراع الدرامي، أما المسرح الشعري فهو نص كتب شعرا وغلب عليه البناء الدرامي ، وإن وجدت فيه غنائية نادرة وظفت في خدمة الصراع، ونمو الحدث، وكلما أجاد الشاعر في توظيف فنية الشعر(الموسيقى والتصوير) في خدمة الدراما ، whose first homeland is Greece, and it originated in association with poetry. However, there is a difference between theatrical poetry and poetic theatre. Theatrical poetry is a text written in poetry, and lyricism predominates in it, despite the presence of dialogue and dramatic conflict. As for poetic theatre, it is a text written in poetry, and dramatic structure predominates in it, although rare lyricism is found in it, employed in the service of conflict and the development of the event. The more the poet excels in employing the art of poetry (music and photography) in the service of drama, the more he excels and convinces. Poetry has its majesty and sanctity, and drama also has its majesty and sanctity. Therefore, my study of poetic theatre is not a study on two separate axes. It is not a study of poetry first and then drama second, or vice versa, but rather it is a study of poetic drama in terms of its structure, its elet (poetic theatre). The study chose (Th | ||
Keywords | ||
المكان; الفضاء; الحيز; الشعري | ||
Statistics Article View: 8 |