تعليم الفلسفة Teaching philosophy | ||
المجلة العلمية بکلية الآداب | ||
Volume 2025, Issue 60, July 2025, Pages 2330-2358 PDF (1.28 M) | ||
Document Type: أبحاث علمیة | ||
DOI: 10.21608/jartf.2025.454460 | ||
Author | ||
إبراهيم طلبه عبدالخالق سلكها | ||
أستاذ الفلسفة المتفرغ بكلية الآداب جامعة طنطا | ||
Abstract | ||
تُعدّ الفلسفة من الركائز الأساسية للتعليم الذي يسعى إلى تنمية التفكير النقدي والوعي الذاتي لدى الطلاب. فهي لا تقتصر على نقل المعرفة أو الحفظ الآلي للمعلومات، بل تهدف إلى تمكين الطلاب من فهم أنفسهم، وتحليل معتقداتهم، ومساءلة الافتراضات المسبقة، وصياغة حجج منطقية متماسكة. يتجاوز دور الفلسفة حدود المادة الدراسية لتؤثر في التربية العامة للطلاب، إذ تعمل على بناء قدراتهم على التفكير المستقل، وتعزيز مهارات الحوار البنّاء، وتنمية وعيهم الأخلاقي والاجتماعي. ومن هذا المنطلق، يظهر الاهتمام المتزايد بإدراج الفلسفة في المدارس والجامعات، بدءًا من تعليم الأطفال ووصولًا إلى البرامج الأكاديمية المتقدمة، مع استخدام استراتيجيات منهجية لاستيعاب النصوص الفلسفية وتوجيه الطلاب نحو التفكير النقدي والتحليلي Philosophy is considered one of the fundamental pillars of education, aiming to foster critical thinking and self-awareness among students. It goes beyond the transmission of knowledge or the rote memorization of information, seeking instead to enable students to understand themselves, analyze their beliefs, question underlying assumptions, and formulate coherent logical arguments. The role of philosophy extends beyond being a mere subject of study to influencing students’ overall education, as it contributes to developing their capacity for independent thinking, enhancing constructive dialogue skills, and cultivating their ethical and social awareness. From this perspective, there is a growing interest in integrating philosophy into schools and universities—ranging from teaching children to advanced academic programs—through the use of systematic strategies for engaging with philosophical texts and guiding students toward critical and analytical thinking | ||
Keywords | ||
التعليم ، تدريس الفلسفة ، الاستراتيجيات ، المناهج الدراسية ، المدرسة ، الجامعة. Education; Teaching Philosophy; Strategies; Curricula; School; University | ||
Statistics Article View: 4 PDF Download: 1 |