أثر الفكر السياسي النبوي على نظرية العقد الاجتماعي وما بعد العلمانية | ||
مجلة کلية الآداب . جامعة بني سويف | ||
Article 6, Volume 26, Issue 76, September 2025, Pages 177-220 PDF (1.02 M) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/jfabsu.2025.374271.1408 | ||
Author | ||
د/محمد عبد الغني علي* | ||
قسم الفلسفة الإسلامية كلية دار العلوم جامعة المنيا | ||
Abstract | ||
جاء عصر ما بعد الحداثة يعلن نهاية مفاهيم وأفكار وميلاد أخرى، فكل نهاية إعلان عن بداية جديدة، وفيه جاء يورغن هابر ماس، وتشارلز تايلور، وبيتر بيرغر، وجوسيه كازينو، و هؤلاء أبدوا انفتاحًا على الدين وقضاياه، وكان المنطلق هوان العصر العلماني بلغ منتهاه، وأن العالم الغربي دخل في واقع جديد لم يعد فيه الكلام السابق عن العلمانية أمرا جائزًا، ولم تعد العَلمانية الحل الأمثل للمشكلات والأزمات ما دعا مفكري العلمانية للبحث عن قضية بديلة يحاولون بعث أفكارهم فيها من جديد، وهي قضية مدنية الدولة التي تحاول بها التكيف مع واقع العصر الجديد (عصر ما بعد العلمانية) قاصدة تحقيق هدفها، مع تغير بسيط بوجود الدين ووجود هامشي في الحياة، وهذا يصطدم مع الواقع الحقيقي لدولة الإسلامية، فمنذ حاول جان جاك روسو تقديم إطار للدولة والحياة الاجتماعية، وحاول إبعاد الدين عن الدولة وعدم صلاحيته للحياة المدنية، ونقض جميع الأديان في مجال قيام الدولة فإنه عندما جاء الإسلام وجدناه يقول في كتابه (العقد الاجتماعي) وبالتحديد في الفصل الثامن بعنوان (الدين المدني) مشيرًا إلى النبي محمد ﷺ كيف كن نظامه السياسي محكم وكذلك الخلفاء من بعده ومن المعروف أن الدولة الإسلامية هي دولة أساسها وعمادها الدين، لا شك في ذلك، ولكن ليس بالمعنى الثيوقراطي المعروف في الفكر الغربي، أوحتى عند بعض مفكري العرب المعاصرين، فالأمر الذي دفع روسو لذكر الدولة في عهد النبي محمد ﷺ ونظامه السياسي بهذا الشكل يؤكد أن الدولة الإسلامية مؤسسة على قواعد تستوعب فكرة المدنية؛ نحاول في هذه الورقة البحثية إلقاءالضوءعليه The post-modern era declared the end of other concepts, ideas and birth. Every end of the announcement of a new beginning in which Jürgen Habermas came and Charles Taylor, Peter Berger and José Casanova, who have shown openness to religion and its issues and the premise was that the secular age was over, and that the Western world had entered a new reality in which earlier words of secularism were no longer permissible. And secularism is no longer the perfect solution to problems and crises, which called on the thinkers of secularism to seek an alternative issue in which they try to resurrect their thoughts, a civil issue of the State in which they try to adapt to the realities of the new age of post-secular life and achieve its goal with little change the existence of religion in life. "Mohammed has a very good opinion. His political system is better connected if his form of government remains under his successors. It was completely unified and very valid." It is self-evident that the Islamic State is a State whose foundation and religion are indisputable, but not in the theocratic sense known in Western thought or even in some modern Arab intellectuals. The matter that led Russo to mention the State during the Prophet Muhammad and his political system thus confirms that the State Islam is based on rules that accommodate the idea of civilization. In this paper, we try to highlight the impact of the prophetic biography on the political contexts of the modern era and the post-modern era, especially after secularism. | ||
Keywords | ||
الفكر النبوي; الحداثة; السياسة Prophet's Biography - Social Contract - Dimension of Secularism - Politics - Habermas - Jean-Jacques Russo - Constitutional State | ||
Statistics Article View: 47 PDF Download: 17 |