فعالية العلاج بالقبول والالتزام في تنمية السكينة النفسية والهناء الشخصي لدى عينة من طالبات الجامعة | ||
مجلة کلية الاداب.جامعة المنصورة | ||
Volume 77, Issue 77, August 2025 | ||
Document Type: العلوم الانسانیة الأدبیة واللغات | ||
DOI: 10.21608/artman.2025.397450.3133 | ||
Author | ||
آيه مصطفى محمد يوسف نور الدين* | ||
كلية الآداب جامعة المنصورة | ||
Abstract | ||
هدفت الدراسة إلى التحقق من فعالية برنامج علاجي قائم على نظرية القبول والالتزام في تنمية السكينة النفسية والهناء الشخصي لدى طالبات المرحلة الجامعية، وتكونت عينة الدراسة الشبه تجريبية من (10) طالبات من الجامعة، تتراوح أعمارهن ما بين (19) إلى (21) سنوات، بمتوسط حسابي (20.85)، وانحراف معياري (2.573)، وأستخدمت الدراسة مقياس السكينة النفسية ( إعداد / محمد سعيد عبد الجواد)، ومقياس الهناء الشخصي (إعداد/ سميرة شند وآخرون)، والبرنامج العلاجي القائم على القبول والالتزام( إعداد/ الباحثة). وأسفرت نتائج الدراسة على وجود فروق جوهرية ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب طالبات الجامعة في السكينة النفسية والهناء الشخصي في التطبيقين (القبلي والبعدي) لصالح البرنامج العلاجي القائم على القبول والالتزام. Abstract: The study aimed to examine the effectiveness of a therapeutic program based on Acceptance and Commitment Therapy (ACT) in enhancing psychological serenity and Subjective well-being among female university students. The quasi-experimental sample consisted of ten (10) female students enrolled at the university, aged between 19 and 21 years, with a mean age of 20.85 and a standard deviation of 2.573. The study employed the Psychological Serenity Scale (developed by Mohamed Saeed Abdel-Gawad), Subjective Well-Being Scale (developed by Samira Shend and others), and the ACT-based therapeutic program (developed by the researcher). The results indicated statistically significant differences between the pre-test and post-test mean ranks of the students in both psychological serenity and Subjective well-being, in favor of the ACT-based therapeutic program. | ||
Keywords | ||
السكينة النفسية; طالبات الجامعة; الهناء | ||
Statistics Article View: 2 |