الصورة الحسية في شعر الطبيعة بين أبي تمام والبحتري " دراسة فنية موازنة" | ||
مجلة کلية الاداب.جامعة المنصورة | ||
Volume 77, Issue 77, August 2025 | ||
Document Type: العلوم الانسانیة الأدبیة واللغات | ||
DOI: 10.21608/artman.2025.408458.3190 | ||
Author | ||
كريم عادل محمود محمد إبراهيم* | ||
كلية الآداب جامعة المنصورة | ||
Abstract | ||
كثُرت الدراسات عن أبي تمام والبحتري (الشخصية والشعر) مفردَيْن، وقد نجد بعض الدراسات عن كتاب الموازنة بين الطائيين للآمدي، لكننا قلما نجد دراسة تتناول شعر الطائيين معًا في معالجة نقدية فنية موازِنة؛ لهذا اخترنا الصورة وهي: الشكل الذي تتجلّى فيه عبقرية الشاعر وتجربته، قضيةً نعقد حولها الموازنة بين الطائيّين. ولا تخفى علينا في هذا المجال أهمية الدراسات التطبيقية في النقد، وقد كثرت الكتب التي تنظّر للأدب والنقد من غير أن تقدم تطبيقاً لما تطرحه من مقاييس ونظريات. Summary Many studies have been conducted on Abu Tammam and Al-Buhturi (personality and poetry) individually. While some studies may be found on Al-Amidi's book, "Al-Muwazana Bayn Al-Ta'iyyin," we rarely find a study that addresses the poetry of both Ta'is together in a balanced, critical, and artistic approach. Therefore, we have chosen the image—the form in which the poet's genius and experience are revealed—as the subject around which we base our comparison between the two Ta'is. In this field, the importance of applied studies in criticism is not lost on us. Many books theorize about literature and criticism without providing an application of the criteria and theories they propose. | ||
Keywords | ||
شعر الطبيعة; الصورة الحسية; ابى تمام والبحترى | ||
Statistics Article View: 4 |