القيادة الابتكارية وأثرها في تحقيق التميز المؤسسي وفقاً لنموذج التميز الأوروبي EFQM2020بجامعة الملك خالد... | ||
مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||
Volume 131, Issue 1, July 2025, Pages 272-351 PDF (2.33 M) | ||
Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||
DOI: 10.21608/maed.2025.455279 | ||
Authors | ||
عبدالرحمن هشلول عبدالله المنتشري; محمد عبدالكريم علي عطية | ||
Abstract | ||
المستخلص: هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن أثر ممارسة القيادات الأكاديمية بجامعة الملك خالد للقيادة الابتكارية في تحقيق التميز المؤسسي وفقاً لنموذج التميز الأوروبي (EFQM 2020)، ولتحقيق هذا الهدف اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي، واشتمل مجتمع الدراسة على جميع أعضاء هيئة التدريس بالجامعة البالغ عددهم (3136) عضواً، وتم اختيار عينة عشوائية بسيطة مكونة من (382) عضو هيئة تدريس، وتوصلت الدراسة لعدد من النتائج من أهمها أن مستوى ممارسة القيادات الأكاديمية للقيادة الابتكارية جاء بمستوى عالي جداً بمتوسط حسابي (4.26)، مع وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات أفراد العينة تُعزى لمتغير الجنس لصالح الإناث، ولمتغير سنوات الخبرة لصالح فئة أقل من عشر سنوات، ولمتغير الرتبة الأكاديمية لصالح رتبة أستاذ مشارك. كما أظهرت النتائج أن مستوى التميز المؤسسي في الجامعة وفقاً لنموذج (EFQM 2020) جاء بمستوى عالي جداً كذلك بمتوسط حسابي (4.30)، مع وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات أفراد العينة تُعزى لمتغير الجنس لصالح فئة الإناث، ولمتغير الرتبة الأكاديمية لصالح فئة رتبة أستاذ مشارك. وأوضحت النتائج كذلك وجود علاقة ارتباطية قوية وموجبة بين مستوى ممارسة القيادة الابتكارية وتحقيق التميز المؤسسي، حيث بلغت قيمة معامل ارتباط بيرسون (0.911) وهي دالة إحصائياً عند مستوى (0.01)، مع وجود أثر إيجابي للقيادة الابتكارية على التميز المؤسسي. وفي ضوء ذلك أوصت الدراسة باهمية إطلاق برامج قيادية متدرجة وفق الرتب الأكاديمية لتعزيز القدرات الابتكارية، وتعزيز الرؤية الاستراتيجية الابتكارية بالجامعة، وإعادة هندسة سياسات الموارد البشرية لتكون أكثر ديناميكية ومرونة، بالإضافة إلى تصميم منظومة عمل مرنة ومبتكرة تدمج بين معايير الجودة المؤسسية ومتطلبات التطوير المستمر. الكلمات المفتاحية: القيادة الابتكارية؛ التميز المؤسسي؛ نموذج التميز الأوروبي (EFQM 2020)؛ جامعة الملك خالد. Innovative Leadership and Its Impact on Achieving Institutional Excellence According to the European Excellence Model (EFQM 2020) at King Khalid University Dr.Mohamed Abdelkarim Ali Attia Associate Professor, Department of Administration and Educational Planning, Faculty of Education, Al-Baha University, KSA. Dr.Abdulrahman Hashlul A Almuntashiri Associate Professor, Department of Administration and Educational Planning, Faculty of Education, Al-Baha University, KSA. Abstract: This study aimed to examine the impact of academic leaders at King Khalid University practicing innovative leadership on achieving institutional excellence according to the European Excellence Model (EFQM 2020). The study adopted a descriptive correlational approach. The population consisted of all faculty members at King Khalid University (3136 members), and a simple random sample of 382 faculty members was selected. The findings revealed that the level of innovative leadership practices among academic leaders was very high, with a mean score of 4.26. Statistically significant differences were found in the respondents’ perceptions based on gender, in favor of females; years of experience, in favor of those with less than ten years; and academic rank, in favor of associate professors. Results also showed that the level of institutional excellence according to the EFQM 2020 model was very high, with a mean score of 4.30. Statistically significant differences were found in institutional excellence based on gender, in favor of females, and academic rank, in favor of associate professors. Furthermore, the results indicated a strong and positive correlation between innovative leadership practices and institutional excellence, with a Pearson correlation coefficient of 0.911, statistically significant at the 0.01 level, confirming the positive impact of innovative leadership on institutional excellence. In light of these findings, the study recommended launching progressive leadership programs tailored to academic ranks to enhance innovative capabilities, strengthening the university’s strategic innovative vision, reengineering human resource policies to become more dynamic and flexible, and designing a flexible and innovative work system that integrates institutional quality standards with the requirements of continuous development. Keywords: Innovative Leadership; Institutional Excellence; European Excellence Model (EFQM 2020); King Khalid University. | ||
Keywords | ||
القيادة الابتكارية وأثرها في تحقيق التميز المؤسسي وفقاً لنموذج التميز الأوروبي EFQM2020بجامعة الملك خالد. | ||
Statistics Article View: 23 PDF Download: 16 |