الهيمنة الالكترونية وعلاقتها بالهوية الاجتماعية لدى طلبة الجامعة Electronic Dominance and Its Relationship to Social Identity among University Students | ||
International Journal of Learning Management Systems | ||
Volume 13, Issue 4, October 2025, Pages 29-41 PDF (545.64 K) | ||
Document Type: Original Article | ||
DOI: 10.18576//ijlms.2025.422090.1109 | ||
Author | ||
وسام راضي عيسى الظالمي* | ||
المديرية العامة للتربية في محافظة النجف الاشرف، معهد الفنون الجميلة للبنات الصباحي - العراق. | ||
Abstract | ||
مستخلص البحث: هدف البحث الحالي التعرف على الهيمنة الالكترونية لدى طلبة الجامعة، والتعرف على الهوية الاجتماعية لدى طلبة الجامعة، وايجاد العلاقة الارتباطية بين الهيمنة الالكترونية والهوية الاجتماعية لدى طلبة الجامعة، وايجاد الفروق ذات الدلالة الإحصائية في العلاقة الارتباطية بين الهيمنة الإلكترونية والهوية الاجتماعية لدى طلبة الجامعة على وفق متغير الجنس (طلاب –طالبات ). وتكونت عينة البحث من (600) طالب وطالبة (200) من الذكور (400) من الاناث تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة، وطبق عليهم مقياس الذي تم اعداده للهيمنة الالكترونية يتكون من (20) فقرة امام كل فقرة (3) بدائل للإ جابة، وكذلك تم أعداد مقياس للهوية الاجتماعية، ويتكون من (20) فقرة امام كل فقرة (3) بدائل، وتم حساب الخصائص السيكومترية من الصدق والثبات للمقياسين، واظهرت النتائج الى ان عينة البحث لديهم مستوى عال من الهيمنة الالكترونية في حياتهم الجامعية ، وان افراد عينة البحث يتمتعون بالهوية الاجتماعية، ويوجد هناك علاقة طردي ضعيفة بين الهيمنة الالكترونية والهوية الاجتماعية لدى طلبة الجامعة ، ولا يوجد هناك فروق بين الهيمنة الالكترونية والهوية الاجتماعية لدى طلبة الجامعة ، وتوصلت الباحثة الى مجموعة من التوصيات والمقترحات. Abstract: The present study aimed to identify electronic dominance among university students, to examine their social identity, to determine the correlation between electronic dominance and social identity, and to investigate whether there are statistically significant differences in the correlation between electronic dominance and social identity according to gender (male–female). The research sample consisted of 600 students (200 males and 400 females) who were selected using the simple random sampling method. An electronic dominance scale prepared by the researcher was applied, consisting of 20 items with three response alternatives for each item. A social identity scale was also developed, consisting of 20 items with three response alternatives for each item. The psychometric properties of both scales, including validity and reliability, were verified. The findings revealed that the research sample exhibited a high level of electronic dominance in their university life, and that they also demonstrated social identity. Furthermore, the results indicated a weak positive correlation between electronic dominance and social identity among university students, with no significant gender-based differences in this correlation. The researcher concluded with a set of recommendations and suggestions. | ||
Keywords | ||
الهيمنة الالكترونية، الهوية الاجتماعية، طلبة الجامعة Keywords: Electronic dominance; social identity; university students | ||
Statistics Article View: 30 PDF Download: 17 |